Επειδή το θέμα με τα διόδια φαίνεται να έχει ψωμί, επανέρχομαι με μερικές ακόμα σκέψεις.
Όπως μας εξηγούν με κάθε ευκαιρία οι θιασώτες της ελεύθερης αγοράς και οι πάσης φύσεως οικονομικοί αναλυτές, η μόνη πιθανή διέξοδος της χώρας από την οικονομική κρίση, με δεδομένο ότι δεν μπορούμε να υποτιμήσουμε το νόμισμά μας, είναι να προχωρήσουμε σε μια διαδικασία εσωτερικής υποτίμησης. Στα πλαίσια της οποίας οι εργαζόμενοι καλούνται να δεχτούν σοβαρές περικοπές στις αποδοχές τους, οι επιχειρηματίες να μειώσουν τα περιθώρια κέρδους τους, να απορροφήσουν τις απανωτές αυξήσεις του ΦΠΑ, ενώ η κυβέρνηση υπόσχεται να ανοίξει τα κλειστά επαγγέλματα προκειμένου (τάχα) να πέσουν οι τιμές, και πάει λέγοντας.
Κατά έναν περίεργο τρόπο, όλη αυτή η φιλολογία της εσωτερικής υποτίμησης δεν φαίνεται να αγγίζει καθόλου τις κοινοπραξίες στις οποίες έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση των εθνικών οδών. Οι οποίες, σαν να λειτουργούν σε άλλον πλανήτη, εξαντλούν όλα τα περιθώρια που τους αφήνουν οι συμβάσεις παραχώρησης για να αυξάνουν τα διόδια σε κάθε ευκαιρία, φυτεύοντας όλο και περισσότερους σταθμούς διοδίων και αναπροσαρμόζοντας τα τέλη κάθε τρεις και πέντε.
Να μην αρχίσουμε να λέμε τώρα περί εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και άλλα τέτοια ρομαντικά, ωστόσο στοιχειώδης επιχειρηματική σωφροσύνη θα επέβαλλε στις κοινοπραξίες να λάβουν υπ' όψη τους το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται και να προσαρμόσουν ανάλογα την τιμολογιακή πολιτική τους, σφίγγοντας έστω τα δόντια και θυσιάζοντας ένα μέρος από τα κέρδη τους προκειμένου (αν μη τι άλλο) να μην εξαγριώσουν την πελατεία τους.
Δεν το έκαναν. Και ξέρετε γιατί δεν το έκαναν; Γιατί πάσχουν από ανίατη αλαζονεία. Εκμεταλλεύονται υποδομές που αποτελούν οιονεί μονοπώλιο (για δοκιμάστε να πάτε από Κόρινθο Τρίπολη μέσω της παλαιάς εθνικής...), κι έτσι θεωρούν ότι έχουν δεμένο τον γάιδαρό τους και εξασφαλισμένη την πελατεία τους, οπότε γιατί να κάνουν την οποιαδήποτε παραχώρηση; Ταμπουρώνονται πίσω από τις συμβάσεις τους και σου λένε (μέσες άκρες) ότι κύριε, άμα σ' αρέσει. Άμα δε σ' αρέσει, πήγαινε από αλλού ή πάρε λεωφορείο.
Έλα όμως που καμιά φορά στραβώνει το πράγμα. Είναι προφανές ότι οι κοινοπραξίες δεν είχαν προβλέψει το ενδεχόμενο τέτοιας αντίδρασης. Θεώρησαν ότι ο κόσμος θα πληρώνει αδιαμαρτύρητα διότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Ε να που υπάρχει. Ο κόσμος σταματάει να πληρώνει, κι εφόσον αυτό συμβαίνει μαζικά το πρόβλημα πλέον το έχουν οι κοινοπραξίες, οι οποίες θα πρέπει τώρα να κυνηγήσουν δικαστικά χιλιάδες οδηγούς. Κι επειδή βλέπουν το ζόρι, αρχίζουν την κλάψα και τις απειλές και απαιτούν από το Κράτος να βγάλει το φίδι από την τρύπα -το ίδιο Κράτος με το οποίο συμφώνησαν ότι τους παραχωρεί τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των οδών και δεν θα εμπλέκεται καθόλου στη διαδικασία είσπραξης των διοδίων!
Και μιλάμε για κοινοπραξίες που τις αποτελούν οι ίδιες εταιρείες οι οποίες τα τελευταία είκοσι χρόνια έκαναν μπίζνες δισεκατομμυρίων με το Ελληνικό Δημόσιο, μέσα από ένα σύστημα δημοσίων έργων το οποίο, τέλος πάντων, ας μην πούμε ότι βρωμοκοπάει, αλλά όπως και να το κάνουμε μυρίζει λιγουλάκι περίεργα...
Και μέσα στον πανικό τους χειροτερεύουν την κατάσταση. Αμολάνε τα παπαγαλάκια τους στα ΜΜΕ, να κλαίνε και να οδύρονται για τις καημένες τις εταιρείες απ' το πρωί ως το βράδυ, κι έτσι το ζήτημα το μαθαίνουν κι όσοι δεν είχαν πάρει χαμπάρι μέχρι τώρα. Κι όσο πιο πολλοί το μαθαίνουν, τόσο πιο πολλοί θα εφαρμόσουν την τακτική "σηκώνω τη μπάρα και περνάω".
Υπάρχουν βέβαια κι αυτοί που θεωρούν το ζήτημα έκφραση της γενικότερης κουλτούρας της ανομίας που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, όπου άμα δεν μας αρέσει ένας νόμος απλά δεν τον εφαρμόζουμε και τα λοιπά. Μπορεί να έχουν κάποιο δίκιο, όμως ας σκεφτούμε και το εξής: γιατί στην Αττική Οδό δεν υπήρξε ποτέ κίνημα αντίστασης κατά των διοδίων και όλος ο κόσμος πληρώνει αδιαμαρτύρητα; Μήπως επειδή το σύστημα χρέωσης είναι πιο δίκαιο; Κολοκύθια: είτε πας από την Ελευσίνα ως τον Ασπρόπυργο, είτε ως το αεροδρόμιο, το ίδιο διόδιο πληρώνεις. Μόνο που αυτό το διόδιο έχει αυξηθεί 40 % σε μια περίοδο δέκα χρόνων, ενώ σε άλλες εθνικές οδούς έχει αυξηθεί το ίδιο ή και περισσότερο σε μια περίοδο δέκα μηνών.
Από εκεί και πέρα, ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του. Προσωπικά, είμαι πολύ περίεργος να δω πώς θα ξεμπλέξουν οι κοινοπραξίες, αλλά δεν θα κλάψω και για πάρτη τους. Ήθελές τα κι έπαθές τα, λένε στο χωριό μου.
.
07 Ιανουαρίου 2011
Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Εδώ θα μπορούσε κάλλιστα να επιβληθεί στις εταιρείες να φροντίζουν για την ασφάλεια των δρόμων. Τα διόδια θα είναι έσοδα για εργασίες στο οδικό δίκτυο. Σε τέτοια περίπτωση κανείς δε θα διαμαρτύρονταν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι εταιρείες φροντίζουν ήδη, ή εν πάση περιπτώσει παριστάνουν πως φροντίζουν :) -μαζί με την εκμετάλλευση έχουν αναλάβει και τη συντήρηση τμημάτων, καθώς και την κατασκευή νέων. Άντε όμως να πείσεις τον κόσμο, που βλέπει τα έργα να προχωρούν με ρυθμούς σαλίγκαρου ενώ τα διόδια αυξάνονται με ρυθμούς πολυβόλου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ μαζί σου 100%. Ήθελές τα κι έπαθές τα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα δεν έμαθαν τίποτε από το πάθημα της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου; Όταν το έργο είχε παραδοθεί στην κυκλοφορία, πολύς κόσμος θεωρούσε πως σιγά σιγά θα σταματούσε η εναλλακτική λύση διέλευσης των φέρρυ. Κι όμως, οι ιδιοκτήτες τους είχαν προχωρήσει σε μια γεννάια έκπτωση 50% επί των κομίστρων και ζήτημα να έχουν κάνει 2-3 αυξήσεις μέσα σε 6,5 χρόνια (αν αναλογιστούμε πως επιβαρύνονται και με το κόστος των καυσίμων).Η δε κοινοπραξία της γέφυρας κάθε χρόνο αυξάνει τα τέλη των διέλευσης. Το αποτέλεσμα; Δεν προλαβαίνουν πλέον να φορτώνουν τα φέρρυ, ενώ από τους περισσότερους οδηγούς η γέφυρα είναι "μόνο όταν έχει κακοκαιρία".Δεν υπάρχουν βεβαίως έντονες διαμαρτυρίες, γιατί ακριβώς υπάρχει η λύση του καραβιού. Αλλά 12,50 ευρώ για τα ΙΧ είναι πολύ μεγάλο ποσό, μη γελιόμαστε. Περνάς πλέον τη γέφυρα και ζήτημα να συναντήσεις 2-3 αυτοκίνητα. Πολλοί θα πουν πως είναι λογικό, γιατί η κατασκευή του έργου ήταν πανάκριβη, σύμφωνοι. Όμως η κοινοπραξία έχει την αποκλειστική εκμετάλλευση για 30 χρόνια ακόμη και στην τελική πρόκειται για υποδομή, όχι για φαραωνικό resort στο Dubai. Παρόλα αυτά οι ιθύνοντές της κλάιγονται και αυτοί στο κράτος, να βάλουν όμως λίγο νερό στο κρασί τους και να κάνουν καμια μείωση ούτε λόγος, παρά εφορμόζουν τους νόμους της αγοράς κατά το δοκούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήBlondeElena
Συγγνώμη λάθος, είχαμε αντιδράσεις και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, περισσότερα εδώ: http://www.nafpaktia.com/localnews/3377/anoigoyn-ta-diodia-tin-kyriaki
ΑπάντησηΔιαγραφήBlondeElena
Πολύ σωστά...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο έργο "παραχωρησιούχες κοινοπραξίες κατά δυστροπούντων οδηγών" έχει μεγάλο ενδιαφέρον...
Αν μπορώ να κάνω μια πρόβλεψη, η πίεση των εταιριών θα οδηγήσει σε κάποιας μορφής νομοθετική ρύθμιση, κατά πάσα πιθανότητα αμφίβολης συνταγματικότητας...
Σε διαβαζω πολυ συχνα,συμφωνω μαζι σου αρκετες φορες,τα νομικα σου τα βρισκω πολυ καλα,αλλα εδω εχω να σου επισημανω 2 πραγματα :
ΑπάντησηΔιαγραφή1) πυροτεχνηματα περι "αντισυνταγματικοτητας" να χρησιμοποιουνται με φειδω και συνεση
2) Για τους "επαναστατες" (με τελευταιο τον Δημαρχο Στυλιδας Αποστολο-ειμαι-αντρας-και-το-κεφι-μου-θα-κανω-Γκλετσο)I have one word for you : ΤΖΑΜΠΑΤΖΗΔΕΣ. Οι ιδιοι που κατεβαζουν παρανομα cd/ταινιες/βιβλια γιατι τους φταινε οι πολυεθνικες,τωρα φταινει οι κακοι μεγαλοεργολαβοι.Οι ιδιοι τζαμπα μαγκες που αναβουν τσιγαρο σε δημοσιους χωρους,αλλα στο εξωτερικο ειναι "κυριες"..ε,νισαφι,πια...
Homer
ΑπάντησηΔιαγραφήΠυροτεχνήματα δεν συνηθίζω να πετάω. Έριξα μια ματιά στις συμβάσεις παραχώρησης, κι όταν λέω "μια ματιά" κυριολεκτώ, γιατί είναι αδύνατον να τις διαβάσεις ολόκληρες αν δεν σε πληρώνει κάποιος γι' αυτό, κι αμέσως αμέσως βρήκα ένα-δυο σημεία που δεν κάθονται και πολύ καλά. Δεν θέλησα να επεκταθώ πιο πολύ γιατί πρόκειται για λεπτά νομικά ζητήματα που προϋποθέτουν κάποιες γνώσεις και δεν είμαι σίγουρος ότι οι αναγνώστες του μπλογκ θα μπορούσαν να τα παρακολουθήσουν, αν ενδιαφέρεσαι όμως, πολύ ευχαρίστως να τα συζητήσουμε.
Όσο για το περί τζαμπατζήδων, σεβαστή η γνώμη σου, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι είναι έτσι (ή έστω, ότι είναι μόνο έτσι).
Προφανως δεν διαβασα τις συμβασεις παραχωρησης,αληθεια που τις βρηκες ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλα,οταν ακουω την ευκολη λεξη "αντισυνταγματικο" απο τον καθενα ασχετο,ε,κατι με πιανει.Πολυ περισσοτερο,απο σενα,που διαφωνω σε πολλα μαζι σου,αλλα οπως σου προειπα,τα νομικα σου τα βρισκω πολυ καλα.
Ε,η αντισυνταγματικοτητα,και η κριση αυτης δεν μπορει να επαφιεται στον καθε καουμπου της Στυλιδας.Θα μου πεις "η τηρηση του Συνταγματος και των νομων επαφιεται στους πολιτες".Απλα,σκεψου ποσο ευκολα οδηγουμαστε στην αναρχια.Αν αυριο,αυξηθουν 100 % τα τιμολογια της ΔΕΗ (καλομελετα...),να παω να ξηλωσω τα ρολογια ; Να καψω ενα σταθμο ; Ευκολιες του τυπου "Μεγαλα καραβια,μεγαλες φουρτουνες" δεν αρμοζουν αν θελουμε να μιλαμε γιa τηρηση των νομων.Αυτο αληθεια πως μεταφραζεται ? "Καλα να παθεις μεγαλοεργολαβε" ?
ΥΓ : βλεπω τον καουμπου της Στυλιδας να λεει οτι θα παει δεμενο στην αστυνομια οποιον ξανανοιξει τον δρομο...αυτον που ο ιδιος παρανομως ανοιξε ; Και εν τελει φιλε χασοδικη,πες μα τα ορια της αυτοδικιας...Γιατι απο σοου απο "αγανακτισμενους" οδηγους-εγω θα τους λεω τζαμπατζηδες- χορτασαμε...
Μία σύμβαση τη δημοσιεύει ολόκληρη ο Κώδικας Νομικού Βήματος (έτος 2007, σελ.288 και μετά -πολλές σελίδες μετά), κανά-δυο άλλες τις είδα κάπου στο διαδίκτυο. Οι διατυπώσεις -ειδικά στο θέμα των διοδίων- είναι πανομοιότυπες, όπως φαντάζεσαι. Σου ξαναλέω ότι, αν θες να συζητήσουμε πιο συγκεκριμένα, ευχαρίστως -μόνο θα χρειαστώ λίγο χρόνο, έχουμε και δουλειές να κάνουμε :).
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό εκεί και πέρα: δεν έγραψα ποτέ ούτε ότι έχει δικαίωμα ο καθένας να αποφαίνεται περί συνταγματικότητας ή μη μπροστά στην μπάρα, ούτε καν ότι η συμπεριφορά των οδηγών είναι νόμιμη. Έτερον εκάτερον. Επισημαίνω απλώς σε δύο ποστ δύο διαφορετικά πράγματα: πρώτον, πόσες νομικές και πρακτικές δυσκολίες παρουσιάζει το εγχείρημα να υποχρεωθούν δικαστικά οι οδηγοί να καταβάλλουν τα διόδια (θέμα για το οποίο, παρεμπιπτόντως, τα θεσμικά ΜΜΕ γράφουν για "κατασχετήρια" και άλλες τέτοιες παπαριές, με το συμπάθειο -αλλά αυτών είναι δικαίωμά τους να γράφουν ό,τι τους κατέβει;) και δεύτερον, ότι οι κοινοπραξίες που αγνοούν προκλητικά την οικονομική πραγματικότητα και ταμπουρώνονται πίσω από τις συμβάσεις τους δεν μπορεί να απαιτούν και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο: συμφώνησαν με το Δημόσιο να κάνουν μόνες τους κουμάντο στα διόδια, ας το κάνουν και να μην παρακαλάνε το (κατά τα άλλα "κακό") Δημόσιο να τους βρει λύση, πέρα από τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Τέλος, περί της ηθικής διάστασης του θέματος μπορούμε να συζητάμε μέρες ολόκληρες, αλλά δεν θα μας λύσει το πρόβλημα.
Οι συμβάσεις με τις κατασκευάστριες εταιρείες είναι αποικιοκρατικού τύπου: σε δημόσια έργα στα οποία η μεν ΕΕ βάζει τουλάχιστον τα μισά, το κράτος (δηλαδή εμείς οι μακάκες) άλλο ένα 30=40% και οι εταιρείες το πολύ 10% (π.χ. Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου), τα διόδια μπαίνουν στην τσέπη των εργολάβων για δεκάδες χρόνια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην ίδια στιγμή, πληρώνουμε ΚΑΙ τέλη κυκλοφορίας, τα οποία, όπως τα κέρδη από το ΠΡΟΠΟ, χάνονται σε μια μαύρη τρύπα!
Την ίδια στιγμή, στην Εγνατία Οδό που συνδέει την Τουρκία με την Ηγουμενίτσα δεν υπάρχουν ακόμα διόδια, με αποτέλεσμα χιλιάδες ξένες νταλίκες με εμπορεύματα και καραβάνια τούρκων μεταναστών -από και προς τη Γερμανία- να την χρησιμοποιούν δωρεάν!
Θα μπορουσε να μας παρει ωρες το "σουπα-μουπες"..Μονο 2 επισημανσεις :
ΑπάντησηΔιαγραφή1) Νομιζω δεν ειναι θεμα ηθικο. Ειναι θεμα πρωτιστως νομικο...η ανυπακοη -εστω σου λεω σε εναν αντισυνταγματικο- νομο και τα ορια της αυτοδικιας..θα μας παρει πολυ ωρα,οπως λες και εσυ εχουμε δουλιτσες,και το Συνταγματικο δεν ειναι και το δυνατο μου σημειο.
2)Οσο για τα "κατασχετηρια" και γενικα οταν τα ΜΜΕ θελουν να μιλησουν "νομικα" πεφτει ο Βαθρακοκοιλης απο τα ραφια. Εχω κανει αυτη τη συζητηση με φιλους,πχ σε σηριαλ ξενα προσλαμβανουν συμβουλους για το παραμικρο,εδω ο Μπεζος-δικηγορος εξαπολυει "τουβλα" ολουθε..Το καλυτερο παντως που εχω ακουσει ,ηταν ενα μεσημεριαναδικο ειχε παρει τον Κουγια τηλεφωνο (νομιζω για το διαζυγιο του),αλλα δεν μπορουσαν να τον βρουν γιατι "βρισκοταν σε μια εκκρεμοδικια"..
αυτα..
οταν τα ΜΜΕ θελουν να μιλησουν "νομικα" πεφτει ο Βαθρακοκοιλης απο τα ραφια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆει γειά σου! Αυτό ακριβώς.
...κάτσε τώρα να τελειώσω κάτι προτάσεις, γιατί έχω κι εγώ μια εκκρεμοδικία αύριο :))
ΑπάντησηΔιαγραφή