30 Νοεμβρίου 2007

Πορσελάνινα βάζα με φρέσκα λουλούδια

Παραθέτω, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, μερικά αποσπάσματα από μόνιμη στήλη μεγάλου εβδομαδιαίου free-press:

  • Εκπέμπεις ερωτισμό παντού. Δεν ήσουν έτσι... κάτι έχει αλλάξει.
  • Δεν τα καταλάβαινα αυτά. Ήθελα ζώδια και ονόματα να καταλάβω... χειροπιαστά πράγματα.
  • Έβαλα ένα capri με ένα πουκάμισο, sandals και καπέλο για τον ήλιο.
  • Πέρασα την καγκελόπορτα, διέσχισα την καταπράσινη αλέα με τα πανύψηλα δέντρα κι είδα το τεράστιο σπίτι με την κεραμιδένια στέγη και το σιντριβάνι μπροστά του.
  • Άνοιξα την τεράστια σκουρόχρωμη πόρτα και αντίκρισα τα λευκά, τέλεια σιδερωμένα λινά σεντόνια στο four poster-bed... με τα μαξιλάρια με τα αρχικά μας.
  • ...Άνοιξα τα μάτια μου κι ένα σκιουράκι σκάλιζε το παράθυρο. Ο ανάλαφρος ήχος, και μετά η σιωπή. Η μαγεία του αθόρυβου θορύβου μπορεί να γίνει ενοχλητική όταν είναι τόσο έντονη.
  • Κρυώνω... χασμουριέμαι... πονάνε τα κόκαλά μου... και ο ήλιος είναι δυνατός πάνω από τα σύννεφα.
  • Οι βόλτες στην Αθήνα... με κουράζουν. Μεγάλωσα.
  • Νομίζω ότι δεν αγαπάω πια.
  • Οι εικόνες μόνο από πολύ μεγάλους φωτογράφους θα μπορέσουν να μεταφέρουν την αντίδραση του σώματος μέσα από το χαρτί.
  • Κάποιες ηλιαχτίδες έχουν ξεφύγει και τις αναζητώ.
  • Κάνει κρύο.
  • Το τσάι μου σιγοβράζει και ανέχομαι πολλά.
  • Οι ηλικίες δεν είναι το χόμπι μου.
  • Η ανοχή είναι στο αίμα μου αλλά τα όρια στενά.
  • Τα πουλάκια κελαηδούν και θα ξεθάψω τη μουσική μου σύντομα.
  • Η Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη. Είναι μια χώρα με λαστέξ στην ύφανσή της.
Τα ως άνω αποσπάσματα προέρχονται από τη στήλη της εφημερίδας Lifo που φέρει τον τίτλο "The Knowledge", κολουμνίστ η κυρία Τίνα Δασκαλαντωνάκη. Διαβάζονται κατά προτίμηση με ύφος μελαγχολικό και αφηρημένο, όπως-Αλίκη-Βουγιουκλάκη στο "Δόλωμα" ("η συνείδηση της προχτεσινής νύχτας κυματίζει ακόμα στον ευλαβή παπαφίγκο...").

Δεν ξέρω αν αυτή η maniére γραφής εντάσσεται σε κανένα καινούργιο style, σε κανένα trend από αυτά με τα εξωτικά ονόματα που λανσάρονται κατά καιρούς, εισαγόμενα εξ Εσπερίας: Urban Chic; Metrocolumn; Μεταμοντέρνο ημερολόγιο; Ελεύθερη γραφή;

Όπως και να το λένε αυτό το πράγμα, αδυνατώ να καταλάβω τη χρησιμότητά του. Αδυνατώ να αντιληφθώ σε ποιον απευθύνεται -ή μάλλον, αντιλαμβάνομαι ότι δεν απευθύνεται σε κανέναν, παρά μόνο στην ίδια τη συγγραφέα. Σαν ημερολόγιο ή λεύκωμα ευαίσθητης κορασίδας, φυλαγμένο προσεκτικά σε συρτάρι κλειδωμένο και αρωματισμένο με κλαδάκια λεβάντας.

Κι αυτός ο υπερφίαλος τίτλος: The Knowledge. Η Γνώση. Με "Γ" και "Η" κεφαλαία. Σαν να λέμε, αποστάγματα σοφίας που μας παραχωρεί μεγαλόψυχα μια γυναίκα που έχει φάει τη ζωή με το κουτάλι -και το σούσι με τα chop-sticks στα καλύτερα γιαπωνέζικα ρεστωράν της Νέας Υόρκης.

Με απωθεί αυτός ο αυτοαναφορικός τρόπος γραφής, που μυρίζει τσάι γιασεμί και αγροικίες της αγγλικής επαρχίας του 19ου αιώνα. Θα μου πεις, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, "μην το διαβάζεις ρε φίλε άμα δε σ' αρέσει". Σωστό. Εν μέρει. Γιατί όποιος γράφει δημοσίως, γράφει για να διαβαστεί από άλλους. Και, αν δεν απευθύνεται σε κανέναν, γιατί να διαβαστεί από άλλους;

Απορίες της Παρασκευής. Σε αντίστιξη, παραθέτω ένα απόσπασμα από έναν αγαπημένο μου συγγραφέα:

"Ένα καλό μυθιστόρημα δεν πρέπει να δίνει εξηγήσεις και δεν μπορεί να απολογείται. Οι αναγνώστες δεν δίνουν φράγκο για την αρχαιολογική διαμάχη σχετικά με τον κοινωνικό ρόλο του μυθιστορήματος · για τις διανοητικές ασθένειες του συγγραφέα, την προτίμησή του για τους κομμένους στη μέση και κάθετα ανανάδες, ή για τη γνώμη του σχετικά με την αύξηση της εγκληματικότητας στο Ντητρόιτ. Αν δεν μπορούσα να τα βάλω σε ένα μυθιστόρημα όλα αυτά, ήταν παντελώς άχρηστο να υπάρχουν έξω από αυτό".
Paco Ignacio Taibo II "Το ποδήλατο του Λεονάρντο" (μετάφραση Έφης Γιαννοπούλου).

Και για την αντιγραφή

Χασοδίκης

19 σχόλια:

  1. Γιατί όποιος γράφει δημοσίως, γράφει για να διαβαστεί από άλλους.
    Διόρθωση: Όποιος γράφει δημοσίως γράφει, συχνά, για να είναι σε θέση να λέει ότι γράφει δημοσίως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άψογος!!! Που τα πετυχαίνεις όλα αυτά τα ωραία!

    "Ξεφυλίζοντας" την "εφημερίδα" είδα κι ένα άρθρο του ΝΔ για τα "σπίτια που κρύβουν την θέα". Απόσπασμα:
    "Η μία πολυκατοικία (έργο Κουρεμένου) έχει μία ενδιαφέρουσα πρόσοψη (καθυστερημένο art decο) αλλά πέραν τούτου ουδέν. Τέτοια έργα υπάρχουν άφθονα σε όλη την Ευρώπη. Κανείς δεν θα έρθει στην Αθήνα για να δει μία πρόσοψη art deco - ενώ πολλοί θα έρθουν για το Μουσείο της Ακρόπολης, αν το προβάλλουμε επαρκώς. (Μην ξεχνάμε: ένα μουσείο, του Frank Gehry, άλλαξε τη ζωή του Bilbao)."

    Αυτό κι αν είναι μεταμοντέρνο!!! Απίθανο!!!
    Συνειρμοί: Η Αθήνα είναι γεμάτη με τυπικές νοικοκυρές όπως είναι γεμάτη και όλη η Ευρώπη. Κανείς Ευρωπαίος δεν θα έρθει στην Αθήνα για να δει τις τυπικές νοικοκυρές κάλλιστα όμως θα ερχόταν για να συγχρωτιστεί με ιερόδουλες, αν τις προβάλλαμε επαρκώς.(Μην ξεχνάμε πόσο έχει αυξήσει την τουριστική κίνηση στο Bilbao η πληθώρα των ιερόδουλων).

    Τι φανταστική οπτική! Δεν μας ενδιαφέρει το πως ήμαστε αλλά το πως θα μας δούνε!
    Αφού ξεπουλάμε τα πάντα ας ξεπουλήσουμε και την Ακρόπολη μια και καλή.

    Ας γίνουμε κι εμείς μεταμοντέρνοι. Ας παίξουμε με τις λέξεις του αθόρυβου θορύβου κι ας "ξεφτιλίσουμε" τα άγραπτα γραπτά.

    Ο αναγνώστης σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μερικές φορές νομίζω πως είσαι μέσα στο μυαλό μου!!
    Δεν φαντάζεσαι τι μπινελίκι έχω ρίξει κατά καιρούς στην "λατρεμένη" Τίνα...
    Η μεγαλύτερη απορία μου: την πληρώνει ο Τσαγκαρουσιάνος??
    Ή του χαρίζει δωρεάν διαμονή στα ξενοδοχεία του μπαμπά της για να την αφήνει να κάνει την δημοσιογράφο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Σπύρος

    Ή πολύ κακός -όπως το βλέπει κανείς :)

    @π2

    Δεκτή η διόρθωση.

    @ανώνυμος

    Είσαι δύο ποστ πίσω... Δεν νομίζω ότι λέει ή υπονοεί αυτό ακριβώς ο Νίκος Δήμου -μολονότι στο συγκεκριμένο θέμα, άσχετα από τη γενικότερη εκτίμηση που τρέφω γι' αυτόν, διαφωνώ μαζί του.
    Πάντως, αναλυτικότερα τις απόψεις του θα τις βρεις στο σχετικό ποστ που ανέβασε στο δικό του μπλογκ και στα σχόλια εδώ.

    @συνάδελφος

    Α, ξενοδοχεία έχει; Έτσι εξηγείται το four poster bed και τα μαξιλάρια με τα κεντημένα αρχικά (ήμαρτον...).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Κάποιες ηλιαχτίδες έχουν ξεφύγει και τις αναζητώ"

    Δικιες σου ειναι και μου έχουν σπασει τα νευρα? Γυρω στις 5μιση έρχονται και πέφτουν πάνω στο μονιτορ μου τις τελευταίες 2 εβδομάδες!!!

    να ερθει να τις μαζεψει γιατι θα φωναξω τον μπόγια

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο φίλος nikosZ μου έστειλε στο myspace το παρακάτω σχόλιο. Το αντιγράφω εδώ γιατί είναι στο πνεύμα του ποστ:

    "Malakia blog. Den eprepe na ta exeis etsi skorpia. Ti ennow: "ena skiouraki sigobrazei forwntas capri kai poukamiso kai anazhtwntas tis hliaxtides pou exoun ksefygei apo thn kataprasinh alea... To aima panw sto four poster-bed, me ta maksilaria me ta arxika mas, kelahdaei kai anexomai to lastex giati to lastex einai h Ellada, exei th mageia tou a8orybou 8orybou pou enoxlei ta poulakia... Anoigw ta matia mou... Den katalabainw tipota..."

    POIOS EIMAI? (auto einai tou Polydwra alla kollaei)"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @alepouda

    Άμα τηνε δω, θα της το πω (να της φύγει κι η σκοτούρα βρε παιδί μου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πέστα ρε Νίκο με τη μαλ.....νη! Θά'ναι κανά σόι με τον Τσαγκαρουσιάνο ή θα του κάνει καμιά χορηγία η Grecotel. Και μένα, σου λέω, με πιάνουν κάτι νεύρα. Και σε free press κιόλας! Τί να πεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Fiona

    Ευτυχώς που αυτολογοκρίθηκες και δεν χρειάστηκε να παρέμβω...
    Θα μας τρέχουν στα δικαστήρια και θα μας βγει ξινό το four poster bed :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. γιατι συγχιζεσθε?

    εγω πολυ διασκεδασα με το απανθισμα που μαζεψε ο χασοδικης μας...

    τι δηλαδη... όλα η Αντζελα πρεπει να τα σκεφτεται και να τα λεει? αφηστε και την κουλτουρα να μιλησει για να φανουν τα χαϊρια της. Εγω ειμαι υπερ της πολυχρωμιας του λογου.
    Δε με πειραζει που υπάρχει
    αλλα δεν κάθομαι και να τη διαβασω.
    Απλα τα πραγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η γνωστή συνταγή: γράφουμε γκλαμουράτες ασυναρτησίες και περνιόμαστε για προχωρημένοι.

    Σαν τον ζωγράφο που τα παίρνει στο κρανίο, εκτοξεύει τις μπογιές στον πίνακα, τον εκθέτει, και οι επισκέπτες... εκστασιάζονται από την τέχνη του!!!

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κάτι έχεις με τους μπουρζουάδες εσύ. Πολύ καλό. Ρίχνε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. πράγματι κύριε χασοδίκη, έχετε απόλυτο δίκιο. Aυτό το ύφος γραφής αλλά και lifestyle δεν συνατιέται μόνο στο συγκεκριμένο περιοδικό αλλά και σε πολλά άλλα free press που έχουν "κλέψει" την καρδιά των Aθηναίων όπως επίσης και σε πολλά θέατρα. Aυτή η μελαγχολία των προνομιούχων παντός είδους που και πάλι μένουν ανικανοποιήτοι είναι τελικά η μεγαλύτερη απαισιοδοξία της εποχής μας και η καλύτερη απόδειξη ότι έχουμε ξεφύγει προς λάθος κατεύθυνση. Γιατί δεν νομίζω ότι ένας πραγματικά ολοκληρωμένος άνθρωπος θα έγραφε ποτέ έτσι... H ζωή νομίζω (και ελπίζω) είναι πολύ πιο απλή και κατανοητή!
    ένας οπαδός των κατανοητών πραγμάτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Την αρχή έκανε το "Αθηνόραμα", ακολούθησε το "Κλικ", το "Νίτρο" και τώρα έχουμε τα φρι πρες! Opinion makers είναι οι άνθρωποι!΄Οχι, δεν πληρώνεται, το κέφι της κάνει! Ναι, σιχαίνομαι τα όσα γράφει, και μερικές φορές σιχαίνομαι και τον Δήμου, κυρίως όταν γίνεται ξινός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αυτός ο τηλεγραφικός τρόπος που γράφει είναι "ύφος". Αυτόματη γραφή δεν είναι, πρόχειρη σίγουρα. Άλλο ένα χαμένο δίλεπτο από τη ζωή μου. Αν δεν το διάβαζα εδώ δεν θα ανέτρεχα και στο Lifo. Τεσπα. Ευστοχότατο το ποστ σας, αγαπητέ.

    Μία εκ των μοναδικών αναγνωστών σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλη εβδομάδα και καλό μήνα σε όλους.

    Τελικά, αντιλαμβάνομαι από τα σχόλια ότι αυτό το ύφος ενοχλεί πολλούς. Χαίρομαι, αν μη τι άλλο γιατί αποδεικνύεται ότι δεν είναι μόνο δική μου παραξενιά ή στριμάδα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Συγγνώμη...αυτό το ύφος έχει κλέψει την καρδιά πολλών????????
    Καλά....περί ορέξεως...ευλαβής παπαφίγκος.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)