16 Φεβρουαρίου 2009

Το μετρό μας φέρνει πιο κοντά (στο Μέλλον)

Πώς του πάει το κρανάκι...!


Τις τελευταίες μέρες παίζει πολύ στις τηλεοράσεις ένα διαφημιστικό σποτάκι του ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο μας διαβεβαιώνει ότι το ΜΕΤΡΟ "πηγαίνει πιο μακριά για να μας φέρει πιο κοντά".

Καθόλου συμπτωματικά το σποτάκι αυτό βγήκε στον αέρα λίγες μέρες πριν διακοπεί η λειτουργία της γραμμής 3 του μετρό, από την Εθνική Άμυνα και πέρα, για (προβλεπόμενο) χρονικό διάστημα έξι μηνών, προκειμένου να κατασκευαστεί ο σταθμός της Αγίας Παρασκευής. Αναγκαίο κακό, βλέπετε, διότι κάποτε στο παρελθόν κάποιοι ευφυείς κάτοικοι του εν λόγω Δήμου αποφάσισαν ότι δεν ήθελαν να περνάει το μετρό από τη γειτονιά τους και να τους κουβαλιέται όλη η πλέμπα από το Αιγάλεω και το Περιστέρι να πίνει καφέ στις κόζυ καφετέριές τους -αλλά κατόπιν το μετάνιωσαν. Τέλος πάντων.

Το θέμα με το συγκεκριμένο διαφημιστικό είναι ο ενεστώτας χρόνος που χρησιμοποιείται από την αρχή μέχρι το τέλος: τα έργα προχωρούν, οι επεκτάσεις ολοκληρώνονται, νέοι σταθμοί μπαίνουν σε λειτουργία, το μετρό σύντομα κατευθύνεται και προς τον Πειραιά.

Στην πραγματικότητα, για τους επόμενους έξι μήνες τουλάχιστον το μετρό δεν πρόκειται να πάει πουθενά πιο μακριά, στην καλύτερη περίπτωση θα επανέλθει εκεί όπου πήγαινε μέχρι το Σάββατο. Αν βέβαια τηρηθούν κατά γράμμα τα επίσημα χρονοδιαγράμματα, που δεν είναι και το δυνατότερό μας σημείο (στο Χαϊδάρι, ας πούμε, το μετρό θα έφτανε τέλος του 2008. Ήδη λένε για τέλος του 2009, και βλέπουμε...). Όσο για το τιμημένο λιμάνι του Πειραιά, θ' αργήσει πολύ να δει μετρό στα άγια χώματά του, μια που ακόμα ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν έχει ανοιχτεί ούτε μία τρύπα, ούτε προβλέπεται κάτι τέτοιο στο ορατό μέλλον.

Αλλά το καλύτερο σημείο του σποτακίου είναι εκεί που μας θυμίζει ότι "τρεις νέοι σταθμοί εξυπηρετούν χιλιάδες συμπολίτες μας μπλα μπλα". Και εννοεί τους σταθμούς Κεραμεικού, Ελαιώνα, Αιγάλεω. Που λειτουργούν από τον Μάιο του 2007, παναπεί κοντά δυο χρόνια τώρα. Μέχρι πότε θα θεωρούνται "νέοι σταθμοί";

Σκέφτομαι λοιπόν ότι, πέρα από τους χίλιους δύο προβληματισμούς και ενστάσεις που γεννά η διανομή της κρατικής διαφήμισης, θα έπρεπε να τεθεί και ένας πρωθύστερος προβληματισμός που αφορά τη σκοπιμότητά της. Το κρατικό -διάβαζε "κυβερνητικό"- έργο είτε το βλέπει ο πολίτης μπροστά στα μάτια του είτε όχι. Αν υπάρχει, αν βελτιώνει την καθημερινότητά του, δεν χρειάζεται διαφήμιση -διαφημίζεται μόνο του. Αν δεν υπάρχει, πάλι δεν χρειάζεται διαφήμιση, διότι τι να διαφημίσεις;

Κι αν αυτό ισχύει μία φορά για τις διαφημίσεις αποπερατωμένων έργων, ισχύει πολύ περισσότερο για τη διαφήμιση έργων που ΘΑ ολοκληρωθούν ΑΝ: αν η οικονομική κρίση το επιτρέψει, αν δεν γίνουν πρόωρες εκλογές, αν δεν πέσει έξω η ανάδοχος κοινοπραξία, αν δεν γίνει καμία προσφυγή στο ΣτΕ.

Στην προκειμένη περίπτωση βέβαια η σκοπιμότητα είναι προφανής: ο κάτοικος του Χαλανδρίου, φερ' ειπείν, που από προχτές πρέπει να ξεχάσει τη γρήγορη υπόγεια μετακίνηση και να μετεπιβιβάζεται σε ταλαίπωρα λεωφορεία για να πάει στο σπίτι του, πρέπει να πειστεί ότι όλα γίνονται για το καλό του, ότι αύριο μεθαύριο θα παίρνει το μετρό από το Χαλάνδρι και θα βγαίνει στον Πειραιά. Το Υπουργείο πρέπει να δείξει ότι τρέχει, ακόμα κι αν σέρνεται. Και ως γνωστόν, αν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί με τον υπουργό, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.

Περιττό βέβαια να αναφέρουμε ότι αυτό το σποτάκι, το ελαφρώς παραπλανητικό και οπωσδήποτε εξωραϊστικό της πραγματικής πραγματικότητας, με σκοπό έναν ελαφρύ έστω (προεκλογικό;) κατευνασμό του επιβατικού κοινού για την πρόσθετη ταλαιπωρία του, το πληρώνει ο κρατικός κορβανάς, δηλαδή εμείς, σε καιρούς μάλλον χαλεπούς όπου η περιστολή των μη αναγκαίων κρατικών δαπανών υποτίθεται πως είναι προτεραιότητα... Λεπτομέρειες.


.

15 σχόλια:

  1. Αλλά το καλύτερο σημείο του σποτακίου είναι εκεί που μας θυμίζει ότι "τρεις νέοι σταθμοί εξυπηρετούν χιλιάδες συμπολίτες μας μπλα μπλα". Και εννοεί τους σταθμούς Κεραμεικού, Ελαιώνα, Αιγάλεω. Που λειτουργούν από τον Μάιο του 2007, παναπεί κοντά δυο χρόνια τώρα. Μέχρι πότε θα θεωρούνται "νέοι σταθμοί";

    Εδώ ακόμη μιλάμε για 'παλαιά' και 'νέα' εθνική οδό, ενώ θα 'πρεπε να μιλάμε για παμπάλαια και παλαιά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά Γεράσιμε -μη σου πω παμπάλαια και πιο παμπάλαια... Και στη Σαλονίκη έχετε αντίστοιχα τη Νέα Παραλία, ε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. χα!
    μπορεί να είναι και χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ το σποτάκι πάντως. Θα μου πεις, τίποτα καλύτερο δεν έχει να τα κάνει τα λεφτά της η ΕΕ?
    Πού να δεις τα δικά της σποτάκια/υπαίθριες διαφημίσεις, που τα πληρώνει φυσικά ο Ευρωπαίος φορολογούμενος!
    Και φυσικά απευθύνονται μόνο σε όσους ζουν στις Βρυξέλλες, γιατί ως γνωστόν οι άλλοι ευρωπαίοι, τι κρίμα, ζουν μακριά.

    Του ΗΣΑΠ το σποτάκι πάντως το βρήκα χειρότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι ΗΣΑΠ είναι ακόμα πιο πονεμένη ιστορία, γιατί αυτή η αναβάθμιση της γραμμής συζητιέται πάνω από δέκα χρόνια. Πριν τους Ολυμπιακούς τραβήξαμε τα πάθη μας όταν έκλειναν έναν-έναν (ή δύο-δύο) τους σταθμούς για να τους ανακαινίσουν, αλλά την γραμμή την άφησαν έτσι (κι ας υπόσχονταν ήδη από τότε "πύκνωση των δρομολογίων μετά την αναβάθμιση του δικτύου"). Τώρα το θυμήθηκαν πάλι... (α προπό, η ανακαίνιση των σταθμών είχε κοστίσει, αν θυμάμαι καλά, κάτι σαν 3,5 εκατ. ευρώ ανά σταθμό, μέσο όρο. Χρυσά να ήταν τα πλακάκια, λιγότερο θα τα πληρώναμε...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αχ τώρα μου χτύπησες το ευαίσθητο σημείο μου. Εξυπηρετούμαι από το Σταθμό Πλακεντίας και τώρα τι θα κάνω???? επιστροφή στο αυτοκίνητο. Κάτι τέτοια μας κάνουν και έχουμε αγκιστρωθεί στο Ι.Χ. Λέει σε έξι μήνες θα επαναλειτουργήσει ο Σταθμός. Να το δώ και να μην το πιστέψω. Βάλε χρόνο και.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όντως, οι διαφημίσεις του κυβερνητικού έργου είναι εξοργιστικές! Σκέφτομαι και τον ταλαίπωρο ιστορικό του μέλλοντος, που θα έχει μεταξύ άλλων ως τεκμήρια κάτι τέτοια δείγματα κυβερνητικής αυτοδιαφήμισης (σποτάκια, δελτία τύπου, δελτία ειδήσεων ΕΡΤ...). Θα βλέπει από την άλλη τη δυσαρέσκεια να αυξάνεται (π.χ. στις δημοσκοπήσεις) και δεν θα ξέρει τι συμπέρασμα να βγάλει: αφού όλα ήταν ρόδινα στη χώρα, γιατί δεν ήταν ευχαριστημένοι οι πολίτες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Μερόπη

    Πήρε τ' αφτί μου πάντως ότι ξαναλειτουργεί η γραμμή του προαστιακού από αεροδρόμιο προς Σταθμό Λαρίσης, χωρίς μετεπιβιβάσεις και αλλαγές συρμών. Ξαναλειτουργεί, θα ξαναλειτουργήσει, θα σε γελάσω... Για ψάξ' το λιγάκι μήπως γλιτώσεις το ΙΧ.

    @k2

    Ή όπως λέει η σοφή παροιμία "με ήλιο τα μπάζω με ήλιο τα βγάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάν';"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κροτ, *είναι* συγχρηματοδοτούμενο έργο οι επεκτάσεις του μετρό.

    Να πω εδώ ότι προβλέπεται σε όλα τα συγχρηματοδοτούμενα κονδύλι δημοσιότητας, μεγέθους αναλόγου του έργου. Αυτό επιβάλεται από τους κοινοτικούς κανονισμούς, από τις εποχές ακόμα που ο μέσος πολίτης της ΕΟΚ (όχι ΕΕ ακόμη παρακαλώ!) δεν είχε την παραμικρή ιδέα τι σκατά πλεονέκτημα έχει για αυτόν η ένταξη στην Κοινότητα. "Έτσι είσαι;", είπαν στις Βρυξέλλες, τσουπ! δημοσιότητα παντού! Και μας έμεινε αμανάτι.

    Με άλλα λόγια, για ένα τμήμα του budget δεν έχεις επιλογή. Μάλιστα, από τα πιο σοβαρά πρόστιμα που έχουμε φάει ως χώρα είναι για δημοσιότητα, για μια λάθος πινακίδα στο Ελ Βενιζέλ.

    Το σχόλιο βέβαια είναι λίγο εκτός θέματος, η ουσία είναι ότι τα έργα προχωρούν με καθυστερήσεις δεκαετιών. Το μετρό έχει αναπτυχθεί πολύ αργά, όπως κάθε έργο δημόσιων μεταφορών σε αυτή την ρημάδα την χώρα - κι αυτό από επιλογή, όχι απλώς από τεμπελιά. Κλέφτες να γίνουν οι αντιπρόσωποι των χάμερ και των τζι-τι-άϊ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μπαμπάκη, ΟΚ, έχεις δίκιο για τη δημοσιότητα, αλλά το εν λόγω σποτ νομίζω δεν αναφέρει πουθενά ότι το έργο γίνεται με συγχρηματοδότηση της Κοινότητας (εκτός κι αν υπάρχει κανένα μικρό μπανεράκι κάτω δεξιά στην τελευταία οθονιά :).

    Και ναι, η ουσία είναι στην τελευταία παράγραφο του σχολίου σου. Για δυο γραμμές μετρό μας πήρε έναν αιώνα να τις φτιάξουμε, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα γίνει η απολύτως απαραίτητη τρίτη, και οι επεκτάσεις προχωράνε σαν σαλίγκαροι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και βέβαια πουθενά το σποτάκι δεν μας εξηγεί πως και γιατί οι σταθμοί του Χολαργού και του Νομισματοκοπείου από την αρχική πρόβλεψη ότι θα λειτουργούν το 2006ακόμα το 2009 είναι γιαπιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ε όχι βέβαια -φαντάσου να είναι γιαπιά και το 2010...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Έλα, ρε φίλε, αφού ξέρουμε καλά ότι είναι ένα ακόμα παιχνίδι για να πριμοδοτηθεί ο Σουφλιάς σαν επόμενος Πρόεδρος της ΝΔ και μπας και κερδίσει και κανένα πόντο η κυβέρνηση σε δημοσκοπήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Για το δεύτερο συμφωνώ, για το πρώτο, νομίζω πως ο Σαρακατσάνος καλοβλέπει άλλο πόστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εμένα με τραιλαίνει η μουρίτσα του κ. Κόλια πιό μπροστά από τον Υπουργό... Για όποιον γνωρίζει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ελένη, για δώσε κανένα παραπάνω στοιχείο...;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)