19 Σεπτεμβρίου 2008

Ζωή ποδήλατο

Σήμερα το πρωί που ερχόμουν στο γραφείο, στην έξοδο της Βικτώριας, μια κοπελίτσα μου έχωσε στο χέρι τρία (!) αντίτυπα ενός διαφημιστικού φυλλαδίου. Τίτλος: "Ο ΗΣΑΠ αλλάζει! - Άναψε πράσινο και στο ποδήλατο". Και πάνω πάνω, η λεζάντα "22/09 Παγκόσμια Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο".

Το φυλλάδιο περιέχει μήνυμα του Υπουργού Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη, διακεκριμένου μπλόγκερ επίσης, και μια ντουζίνα φωτογραφίες. Στο μήνυμά του ο υπουργός μας ενημερώνει ότι το περιβάλλον βρίσκεται "στην κορυφή των προτεραιοτήτων" του υπουργείου, και μάλιστα "από την πρώτη ημέρα" (την πρώτη ημέρα τίνος;). Γι' αυτό, λέει, εφαρμόζει πολιτικές με πράσινα μέσα μεταφοράς (όχι άλογα) για να πείσει τους πολίτες να "επιλέξουν τρόπους μετακίνησης στην πόλη, που δεν θα περιλαμβάνουν τη χρήση ΙΧ".

Πιο συγκεκριμένα, ο ΗΣΑΠ λέει θα φτάσει το 2013 (ποιος ζει ποιος πεθαίνει) μέχρι την Εθνική Οδό και από εκεί "θα ανηφορίσει προς τον Άγιο Στέφανο" (τράβα τράβα τράβα, καροτσέρη τράβα), ενώ "το τραμ μέχρι το 2010 υπολογίζουμε ότι θα φτάσει μέχρι τον Πειραιά" (ο Πειραιάς το ξέρει;). Όσο για τους φίλους του ποδηλάτου, ποιος τη χάρη τους! Θα μπορούν, λέει, "σύντομα" να απολαμβάνουν ασφαλείς διαδρομές με τη δημιουργία "ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων".

Για όποιον αναρωτιέται πόσους ποδηλατόδρομους θα έχει το δίκτυο, η απάντηση είναι: έναν από κέντρο Αθήνας μέχρι παραλία, δύο από Κατεχάκη μέχρι Πανεπιστημιούπολη. Αυτά. Πυκνό δίκτυο. Αλλά θα προστεθεί και τρίτος, στη Δυτική Αθήνα (πού ακριβώς, όταν το μάθει, θα μας το πει). Στο μεταξύ όμως, για να μην παραπονιούνται οι ποδηλάτες, τους επιτρέπει να παίρνουν το ποδήλατο στα τρένα του ΗΣΑΠ και τους έφτιαξε και ειδικούς χώρους στάθμευσης έξω από τους σταθμούς. Γι' αυτό έβαλε και τις φωτογραφίες, που απεικονίζουν ακριβώς αυτές τις ράμπες για τα ποδήλατα.

Ορισμένες μικρές παρατηρήσεις:

Πρώτον, στον ΗΣΑΠ πράγματι επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων. Αλλά: όχι στις ώρες αιχμής, όχι όταν παίζει η ΑΕΚ στο ΟΑΚΑ ή ο Ολυμπιακός στο Καταϊσκάκη, όχι σε όλους τους σταθμούς (εξαιρούνται Μοναστηράκι, Αττική και Ομόνοια), μόνο στο τελευταίο βαγόνι, μόνο στην τελευταία πόρτα του βαγονιού, και μόνο δύο ποδήλατα σε κάθε συρμό. Όσο για τις θέσεις στάθμευσης, είναι πέντε-έξι σε κάθε σταθμό. Και περιττό να πω ότι η μετακίνηση ποδηλάτων με τους συρμούς του Μετρό ΔΕΝ επιτρέπεται.

Συμπέρασμα: Προφανώς, το να λέμε ότι με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο προωθεί τη χρήση του ποδηλάτου, είναι ολίγον κοροϊδία. Διότι είναι αυταπόδεικτο ότι ένας μέσος εργαζόμενος δεν μπορεί να πάει με το ποδήλατό του στη δουλειά μέσω ΗΣΑΠ, αν ακολουθήσει όλους αυτούς τους περιορισμούς. Οπότε, το μέτρο είναι χρήσιμο βασικά για χασομέρηδες πιτσιρικάδες που πάνε βόλτα στην παραλία.

Δεύτερον: το περί ου ο λόγος φυλλάδιο είναι τρίπτυχο, τετραχρωμία, σε χαρτί ιλουστρασιόν μέσου πάχους και προφανώς έχει κυκλοφορήσει σε κάμποσες χιλιάδες αντίτυπα (αφού τα δίνουν τρία-τρία). Υποθέτω ότι θα κόστισε κάποια άλφα χρήματα, και γιατί; Για να μας ενημερώσει για έργα που ΘΑ γίνουν το 2013, πρώτα ο θεός (θα μπορούσε να λέει), και για ποδηλατόδρομους που επίσης ΘΑ γίνουν, άγνωστο πότε και άγνωστο πού ακριβώς, αλλά πάντως "σύντομα" (= σε τρία τέρμινα) και οπωσδήποτε κάπου στην Αττική. ΘΑ δούμε.

Δηλαδή για πράγματα σχεδόν αυτονόητα σε κάθε σύγχρονη μεγαλούπολη, εκτός Αθήνας. Εδώ πρέπει να γίνουν μελέτες, αξιολογήσεις, πιλοτικά προγράμματα, κι άλλες μελέτες, επανασχεδιασμοί, κοστολογήσεις, προσφυγές, αναστολές, ανακοπές και άλλες διαδικασίες, που όλες μαζί θα πάρουν καμιά δεκαετία ίσως ή και περισσότερο -αλλά στο μεταξύ κυκλοφορούμε τα φυλλάδια με έξοδα του Συνήθη Έλληνα Μαλάκα Φορολογούμενου (ΣΕΜΦ), σαν να είναι τα έργα σχεδόν έτοιμα, να αύριο μεθαύριο θα κόψουμε τις κορδέλες.

Αλλά το τρίτο, το καλύτερο, το φύλαξα για το τέλος...

Στο φυλλάδιο περιλαμβάνεται και μία φωτογραφία που απεικονίζει μια λωρίδα ασφαλτόδρομου αποκλειστικά για ποδήλατα, με ένα ποδήλατο ζωγραφισμένο στο οδόστρωμα: αυτή. Δεν έχει λεζάντα, βέβαια, αλλά συνδυάζοντας κείμενο και εικόνα ο αναγνώστης υποθέτει ότι η λωρίδα αυτή αποτελεί μέρος ενός από τους ποδηλατόδρομους του υπό κατασκευήν "δικτύου".

Αμ δε.

Η φωτογραφία είναι παρμένη από εδώ -το σάιτ της πόλης Abbotsford του Καναδά!

Πώς το ανακάλυψα;

Έβαλα στο γκουγκλ "bicycle lane", και στη σελίδα με τα αποτελέσματα διάλεξα το tab "Images".

Δεύτερη σειρά από πάνω, τρίτη εικόνα από αριστερά.

Προφανώς, εκεί την βρήκε και ο σχεδιαστής του φυλλαδίου. Είναι η μόνη από την οποία δεν μπορείς να καταλάβεις με την πρώτη ότι δεν είναι από Ελλάδα.

Τώρα που το σκέφτομαι, μπορεί να την βρήκε και ο ίδιος ο υπουργός-διακεκριμένος μπλόγκερ...

Καλό Σαββατοκύριακο :)


.

17 σχόλια:

  1. Ευχάριστα τα νέα. Ίσως σημαίνουν ότι γύρω στο 2180 θα αρχίσουν και (εδώ) στη Θεσσαλονίκη παρόμοιες σκέψεις...:-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. O Canada!
    Our home and native land!
    True patriot love in all thy sons command.

    Είναι το λιγότερο που μπορώ να πω δεδομένου του τραγέλαφου.

    Άντε μην αρχίσουμε για το πόσο στοίχισαν οι δημόσιες σχέσεις του υπουργού δια του φυλλαδίου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ρε μπαγάσα είσαι τρομερός ή μηπως είσαι ο σχεδιαστής!!!
    Δεν ρωτούν τουλάχιστον να μάθουν πως γίνονται αυτά τα πράγματα στις προηγμένες χώρες.
    σσ
    Άσε που ο σχεδιαστής - τυπογράφος μπορεί να είναι και κουμπάρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. α) Άτιμε γκούγκλη θα μας κλείσεις το σπίτι (ή το πολιτικό γραφείο).

    β) Για άλλη μια φορά παρεξήγησες το πολιτικό σκεπτικό της κυβέρνησης. Τα πράγματα είναι απλά. Για να γίνουν ποδηλατόδρομοι απαιτούνται, όπως σωστά το κατάλαβες, μελέτες, κόντρα μελέτες, επιτροπές και υποεπιτροπές με σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες (που λεν και στο Αστερίξ), ένταξη σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα, νέες επιτροπές, αναπροσαρμογή των προγραμμάτων και ούτω καθεξής, ad infinitum. Είναι αυτό που στην γλώσσα της πολιτικής λέγεται μακρόπνοο έργο. Επειδή λοιπόν ο σαφής αρχικός σχεδιασμός ξεπερνά τον ορίζοντα της παρούσας κυβέρνησης, είναι προφανές ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί η κοινωνία των πολιτών, να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση, για να πιέσει τις μελλοντικές κυβερνήσεις να προχωρήσουν στην υλοποίηση του έργου. Εκεί στόχευαν ασφαλώς τα φυλλάδια και ουδεμία σχέση είχαν με πολιτικές συγκυρίες του παρόντος. Μάλιστα, με πρωτοβουλία του προεδρείου της βουλής και διακομματική συναίνεση, προγραμματίζονται και άλλα ενημερωτικά φυλλάδια για άλλα έργα που δεν πρόκειται να γίνουν στο ορατό μέλλον. Η κοινωνία των πολιτών γεννιέται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ρε τι γίνεται στο κόσμο. Αλλά και σύ, τους κάρφωσε φίλε Χασοδίκη. Τώρα κάθε φορά που λέει κάτι ένας υπουργός, η αντιπολίτευση θα γκουγκλάρει ασταμάτητα. Δεν κρατιέται έτσι ο άτιμος ο δικομματισμός..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σε μερικά χρόνια Χασοδίκη μου, μπρος στην Αθήνα, τύφλα να χει το Abbotsford!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Γεράσιμος

    Σε παραπέμπω στη διαδικασία που περιγράφει ο π2, τρία σχόλια παρακάτω. Το νου σας καρντάσια.

    @Πόλσε

    Από πού είναι οι στίχοι;

    @Jojos

    Τι να τον κάνεις τον κουμπάρο άμα ο υπουργός το παίζει το ιντερνέτι στα δάχτυλα;

    @π2

    Θα τυπώσω το σχόλιό σου και θα το βάλω σε κορνίζα :)

    @Locus

    Μα πηγαίνανε γυρεύοντας! Εγώ φταίω;

    @Μερόπη

    Έτσι, αυτοί είναι μεγαλόπνοοι στόχοι. Να γίνει η Αθήνα σαν καναδέζικη κωμόπολη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν πα' να πήγε να σου πουλήσει ΤΑ επιδοτούμενα φύκια για μεταξωτές κορδέλες το φυλλάδιο, δε μάσησες. Αποδομητική ματιά, όχι αστεία. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι στίχοι ειναι η εισαγωγή του Καναδικού εθνικού ύμνου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @niemandsrose

    Για να είμαι ειλικρινής, ήταν μία έμπνευση της στιγμής. Σκέφτηκα πώς ψάχνω εγώ να βρω μια φωτογραφία όταν θέλω να βάλω σε ένα ποστ και είπα "γιατί να μην κάνει το ίδιο και ο Χατζηδάκης"; Καθότι και μπλόγκερ, κατάλαβες...

    @Πόλσε

    ΟΚ θενκς :)

    (πολύ πατριωτικοί μου ακούστηκαν για Καναδά!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Είστε καχύποπτος κύριε χασοδίκη μου κι ο νους σας πάει στο κακό. Σας πληροφορώ ότι στη μικρή μας πόλη έχουμε τις ίδιες λωρίδες με ζωγραφισμένα ποδήλατα και βέλη,χρωματιστά παρακαλώ, που όλοι τις χρησιμοποιούν για παρκάρισμα.Επειδή μ'αρέσει το ποδήλατο κόντεψαν να με σκοτώσουν κατά την περίοδο που τις σχεδίασαν. Ας πρόσεχα, εκείνοι ήξεραν για ποιο σκοπό τις έκαναν οι υπεύθυνοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πάντως, η ίδια φωτογραφία μεταφερμένη στα καθ' ημάς, φίλε Χασοδίκη, μου θυμίζει εκείνο το σχεδιάγραμμα που τραβούν οι μπάτσοι γύρω από ένα πτώμα με κιμωλία! Εν ολίγοις, πατημένο ποδήλατο! Μακάβριο, ε;
    Ο βουτυρομπεμπές παλεύει να μας πείσει ότι δεν ξεπουλάει μόνο, αλλά και οραματίζεται με ορίζοντα το 3000! Και φυσικά, οι συνήθεις μαλάκες, όπως λες, πληρώνουν αγόγγυστα!
    Η Αθήνα θέλει ισοπέδωση και σχεδίαση από την αρχή. Α, ναι, και νέους κατοίκους.
    Καλό σ/κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τώρα εγώ να γελάσω ή να κλάψω με αυτά που διάβασα?
    (Πάντως ο άνθρωπος μεριμνά για εμάς. Μας έχει κάνει την ζωή ποδήλατο, και θα μας φτιάξει και ποδηλατοδρόμους).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εντάξει, ο κλόπιραϊτ ποδηλατόδρομος ήταν πραγματικά το κάτι άλλο ως εύρημα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @maxos

    Σε ποια πόλη είναι αυτό; Στα Τρίκαλα μήπως (εκεί έχω ακούσει ότι φτιάχτηκαν ποδηλατόδρομοι);

    @Λωτοφάγος

    Κοίτα, επειδή η ισοπέδωση είναι κομματάκι δύσκολο να γίνει και μάλλον θα πορευτούμε με ό,τι έχουμε, ας ξεκινήσουμε από τα πιο εύκολα και αυτονόητα. Για τους νέους κατοίκους, πάλι, φοβάμαι πως έχεις δίκιο...

    @Πίκος Απίκος

    Τουλάχιστον να το ευχαριστιόμαστε, βρε αδερφέ!

    @Μπαμπάκης

    Ομολογώ ότι κι εμένα μου άρεσε :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Mην πειράζετε τον μπουμπούκο. Άλλωστε, ο άνθρωπος ΜΙΑ φορά που του έστειλα email για κάτι μου απάντησε αμέσως. Περιττό να πω (για όσους δουν το ποστ που λινκάρω) ότι ακόμα περιμένω απάντηση από τον δήμαρχο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Το ότι σου απάντησε είναι προς τιμήν του (να το πούμε το καλό). Όσο για τον δήμαρχο, στη θέση σου δεν θα κρατούσα την ανάσα μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)