30 Ιουνίου 2008

Τιμημένη αγροτιά

Την είδηση για τον Έλληνα τσιφλικά που κρατούσε έξι Βούλγαρους μετανάστες στην Πιερία, "φιλοξενούμενους" σε στάβλο, "απασχολούμενους" στα καπνοχώραφα επί δεκαπέντε ώρες ημερησίως, με μεροκάματο 1,66 € ευρώ (ολογράφως: ένα ευρώ και εξήντα έξι λεπτά), με όλα τα έξοδα δικά τους, και τους είχε κρατήσει και τα διαβατήρια μην πάνε και του φύγουν, και τους ζητούσε κι από 600 ευρώ για τα "έξοδα που έκανε" για να τους φέρει στην Ελλάδα, την άκουσα την Παρασκευή το βράδυ στα δελτία ειδήσεων.

Τίποτα πρωτότυπο μέχρις εδώ: ούτε ο πρώτος έξυπνος Έλληνας που το σκέφτηκε ήταν, ούτε ο τελευταίος. Ανάλογη ιστορία θυμάμαι προ τετραετίας περίπου με θύματα Κινέζους μετανάστες στον Έβρο, ενώ τη δεκαετία του '90 -κατά τη διάρκεια του πρώτου μεγάλου κύματος λαθρομετανάστευσης- είχαν καταγραφεί αρκετά περιστατικά με Έλληνες αγρότες που απασχολούσαν λαθρομετανάστες, κυρίως Αλβανούς, σε εποχικές αγροτικές εργασίες, και που όταν ερχόταν η ώρα της πληρωμής ειδοποιούσαν το Αλλοδαπών να τους μαζέψει.

Ο συγκεκριμένος, όμως, της Πιερίας, φαίνεται ότι το είχε φιλοσοφήσει το πράγμα: όταν τον ρωτήσανε οι δημοσιογράφοι για τα μεροκάματα, (αντί να βγάλει το σκασμό) απάντησε ότι τόσο τους πλήρωνε γιατί τόσο αποδίδανε στην εργασία τους!

Εφαρμοσμένος καπιταλισμός: εργασία ανάλογα με τις ανάγκες (της επιχείρησης), αμοιβή ανάλογα με την απόδοση (του εργαζομένου). Υποθέτω ότι και το δεκαπεντάωρο ωράριο εργασίας ημερησίως το θεωρούσε "υπερεντατικό πρόγραμμα εκπαίδευσης", προσφορά της επιχείρησης στους εργαζομένους για να μάθουν τη δουλειά, ενώ για τον ίδιο λόγο θα τους είχε κρατήσει και τα διαβατήρια, μην τυχόν οι τεμπελχανάδες Βούλγαροι, απρόθυμοι να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια και ανίκανοι να καταλάβουν το συμφέρον τους, παραιτηθούν από τη σχολή.

Ένα μεγάλο μπράβο στον πρωτοπόρο Έλληνα αγρότη, λοιπόν, που από το άπαρτο κάστρο των κοινοτικών επιδοτήσεων ευθυγραμμίζεται με τις επιταγές της ελεύθερης αγοράς, ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις του 21ου αιώνα και προσαρμόζει δημιουργικά τις παραδόσεις της δουλοπαροικίας στο ανταγωνιστικό περιβάλλον της Νέας Οικονομίας. 'Οπως όλοι οι πρωτοπόροι, βέβαια, πληρώνει το τίμημα του να προηγείσαι της εποχής σου, γι' αυτό και τον μπουζουριάσανε. Αλλά είμαι βέβαιος ότι στο τέλος του δρόμου τον περιμένει η Δικαίωση.


.

14 σχόλια:

  1. Εκτός από είρων και σαρκαστικός (μπράβο και για τα δύο) είστε και εμετικά αποπροσανατολιστικός.

    Δεν ήταν σταύλος. Αναψυκτήριο ήτανε.

    (λέμε τώρα...)

    ΥΓ: Το άλλο το ανέκδοτο το έχεις ακούσει; "Οι Έλληνες δεν είμαστε ρατσιστές". Καλό, ε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομίζω ότι ήταν "προσεχώς αναψυκτήριο" (κατά το "προσεχώς Βουλγάρες", που δένει και με την ιστορία...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αμάν με την γκρίνια σας...

    Φυσικά και ισχύει το "Προσεχώς Βουλγάρες".

    Θα τις έφερνε για να ξεδώνουν οι άθρωπες και θα τα κράταγε από τον πλουσιοπάροχο μισθό τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όπως πάντα είρωνες αλλά όχι πραγματιστές.
    Ο συγκεκριμένος αγρότης απλά "βοήθησε" αυτούς τους ανθρώπους να καταλάβουν τι εστί ελεύθερη αγορά εργασίας. Θέλετε άλλο παράδειγμα, σχετικά πιο ευσύνοπτο: ασκούμενος-η δικηγόρος ο/η οποίος/α δουλεύει για 350€ το μήνα άνευ ασφαλίσεως κτλπ και ενεργεί και ως τιρμπουσόν, τρέχει όλη μέρα και ακούει και τα σχολιανά του! Πωλήτρια-ης καταστήματος ηλεκτρονικοτηλεφωνικών ειδών. Εργασία 12 ωρη και βάλε αμοιβή γ.τ.π.κ. και φυσικά συνεχείς συμβάσεις ορισμένου χρόνου (3μηνες - 4μηνες).
    Να συνεχίσω? Επειδή νομίζετε ότι οι συνευρωπαίοι μας Βούλγαροι κακοπάθανε... Χιλιάδες παραδείγματα εκμετάλλευσης νέων ανθρώπων δεξιά και αριστερά. Απλά δεν τα παρατηρούμε. Για κοιτάξτε καλύτερα το μελλοντικό fight club. Τον κούριερ. Την υπάλληλο στα αρτοποιεία - όλες Αλβανίδες - γιατί δεν είναι πρέπουσα δουλειά για Ελληνίδα... τον σεκιουριτά.
    Που θέλω να καταλήξω. Σε αυτό που και ο χασοδίκης μάλλον υπονοεί. Ότι δεν χρειάζεται να βλέπουμε σαν εκμεταλλευτές τον Πρόεδρο του ΣΕΒ, τον δείνα βιομήχανο, τον χ εφοπλιστή. Οι χειρότεροι και στυγνότεροι είναι αυτά τα μικρά ανθρωπάκια σαν τον αγρότη που στο βωμό του εύκολου κέρδους και της κερδοσκοπίας του κώλου, δεν έχει κανένα πρόβλημα να υποβιβάζει συνανθρώπους του σε ζώα πιο κάτω και απτα ζωντανά του. Για αυτόν αυτά έχουν πιο μεγάλη αξία.
    Και ξέρετε οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι κάποιοι τρίτοι έκεί έξω. Είναι κάτι καλοί ανθρώποι μεροκαματιάρηδες, φτωχοπρόδρομοι, που αφού φάγανε τις επιδόσεις στα μπουζούκια - χώρος επίδειξης εύκολου χρήματος - και είδανε τι συμαίνει σλαβικό μ... και γ.... όσο δεν θα ξαναγ.... ποτέ, τώρα φυτοζούν στα λασπόνερα της περήφανης Ελληνικής αγροτιάς. Αν ξερατε τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην ελληνική επαρχία της Μακεδονίας και στην εκεί ελληνική αγροτιά... Να σιχένεσαι που είναι άνθρωποι...
    Η κόλαση είναι οι άλλοι. Όχι οι μεγαλόσχημοι. Οι μικροί. Οι απλοί. Οι καθημερινοί. Εσύ. Εγώ...

    *συγνώμη φίλε αλλά θόλωσα... Εχώ χειριστεί κάτι παρόμοιο και σιχάθηκα τη ζωή μου με αυτά που διαπίστωσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. «...και που όταν ερχόταν η ώρα της πληρωμής ειδοποιούσαν το Αλλοδαπών να τους μαζέψει...»

    Ίσως δεν το γνωρίζεις, αλλά η συγκεκριμένη αρμοδιότητα έχει πλέον περάσει από το Αλλοδαπών στους Δήμους και τις Περιφέρειες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @polsemannen

    Έτσι.

    @Σαλβατόρε

    Ηρέμησε φίλε μου, κάνει και ζέστη, θα μας πάθεις τίποτα και θα τρέχουμε.
    (Επί της ουσίας, ναι, αυτό ήθελα εν πολλοίς να πω: ότι εκτός από τους στυγνούς εκμεταλλευτές καπιταλιστές του Μεγάλου Κεφαλαίου, που λέει το ΚΚΕ, ευδοκιμούν και στυγνοί εκμεταλλευτές μικρότερου διαμετρήματος, που συνήθως κάνουμε ότι δεν τους βλέπουμε).
    Υποσημείωσις: σε σχέση με τα άλλα παραδείγματα που αναφέρεις, υπάρχει πάντως μια διαφοροποίηση έστω ποσοτική: όπως και να το κάνουμε, άλλο η -άθλια αμειβόμενη οπωσδήποτε- εργασία του ασκουμένου και της τηλεφωνήτριας, άλλο η δουλοπαροικία.

    @Νίκος10

    Το διάβασα και αυτό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ντρέπομαι που το λέω, πάντως, αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι κάπως παρόμοια σχόλια για το θέμα έγραψε και η Λιάνα Κανέλλη στον Ριζοσπάστη χτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν έχω ιδέα. Κατά σύμπτωση το είδα κι εγώ πριν από λίγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Να υποθεσω οτι ο εν λογω αγροτης εκλεισε καποτε τον δρομο με το τρακτερ του για να απαιτησει - επιβάλει - εκβιασει - τα δικαιώματά του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Βρε Χασοδίκη μου,
    ακόμα τρίβω τα μάτια μου. 1,66€ την ημέρα ή την ώρα έδινε αυτός ο γενναιόδωρος αγρότης στους τεμπέληδες Βούλγαρους? Όχι γιατί αν τους έδινε 1,66€ την ώρα τον κλέβανε το δύστυχο!!! Ούτε να γελάσω δεν μπορώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χασοδίκη μου, γιατί ντρέπεσαι, που ανέφερε το θέμα αυτό η κα. Κανέλλη στο Ριζοσπάστη; Που να δεις υψηλές αμοιβές, που απολαμβάνουν οι συντάκτες του περιοδικού της. Μα δεν γνωρίζεις ότι οι αριστεροί είναι οι πιο γαλαντόμοι εργοδότες (εδώ γελάνε);

    Τώρα, αναφορικά με τη χρήση παρανόμων αλλοδαπών για εργασία, προβλέπονται ποινές από το άρθρο 86 του Ν.3386/2005 αλλά, εξ όσων γνωρίζω, ουδέποτε τιμωρήθηκε κάποιος για το αδίκημα αυτό. Και είναι, έτσι, πολύ φυσικό, ο κάθε εργοδότης να βγαίνει θρασύτατα μετά στα Μ.Μ.Ε. και να κάνει δηλώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @Γιάννης

    Ναι, αλλά μην πέσουμε και στην άλλη παγίδα: μην κάνουμε τώρα αναδρομική και χωρίς αντίλογο κριτική σε όλες τις κινητοποιήσεις των αγροτών που έγιναν στο παρελθόν, ορμώμενοι από το συγκεκριμένο περιστατικό.

    @Μερόπη

    Αν κατάλαβα καλά, τους έδινε 10 ευρώ την ημέρα να τα μοιραστούν οι έξι τους...

    @Περιούσιος

    Δεν ξέρω αν οι Βούλγαροι εμπίπτουν πλέον στις διατάξεις του 3386, ως κοινοτικοί υπήκοοι. Αλλά ναι, έχεις δίκιο.

    @Γιάννης Χαρονικολάου

    Αγαπητέ κύριε, στο μπλόγκιν υπάρχουν και κάποιοι κανόνες, καλής συμπεριφοράς αν θέλετε, που απαγορεύουν να πετάγεται ο καθένας σε μια συζήτηση με συγκεκριμένο θέμα και να λέει τον άσχετο πόνο του. Το σχόλιό σας το έσβησα, βάζω ένα λινκ στο ιστολόγιό σας για όποιον τυχόν ενδιαφέρεται, και παρακαλώ πολύ να μην επαναλάβετε αυτού του είδους τις παρεμβάσεις εδώ (καλά, τσάμπα τα γράφω τώρα, αλλά ας είναι...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)