30 Μαΐου 2008

Ασύστολη διαστολή

Και ξαφνικά που λες, ένα συννεφιασμένο πρωινό η κυβέρνηση ανακάλυψε ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 μάλλον δεν είναι και τόσο απαραίτητη, γιατί το Σύνταγμα -λέει- αν το ερμηνεύσεις διασταλτικά και υπό το φως της κοινοτικής νομοθεσίας ήδη επιτρέπει την ίδρυση των περίφημων μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ.

Η πρώτη εύλογη απορία που έρχεται στο νου είναι "μα τότε γιατί φαγώθηκαν με την αναθεώρηση, γιατί έγινε τόση φασαρία τον τελευταίο χρόνο, συλλαλητήρια, ξύλο, κακό"; Εμ, έλα μου ντε. Το συνταγματικό κείμενο, μια φορά, δεν άλλαξε από πέρισυ. Φαίνεται όμως ότι χρειάστηκε ένας χρόνος εντατικού brainstorming ώστε κάποιος ευφυής κυβερνητικός εγκέφαλος να το κοιτάξει υπό γωνία και να σκαρφιστεί αυτό το καταπληκτικό εφεύρημα της διασταλτικής ερμηνείας.

Για να δούμε όμως λιγάκι τι λέει το Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ.5):

"H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους" και λοιπά, τα παρακάτω δεν μας ενδιαφέρουν.

Τη διάταξη αυτή μπορεί να τη διαβάσει κανείς με δύο τρόπους. Ο ένας, που είναι και ο πιο ορθόδοξος, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι εδώ ο συνταγματικός νομοθέτης ορίζει πως τα πανεπιστήμια, που πρέπει να είναι κρατικά, θα έχουν τη νομική μορφή Ν.Π.Δ.Δ. και επίσης θα πρέπει να αυτοδιοικούνται.

Ο άλλος, ο πιο πονηρός και διασταλτικός, καταλήγει απ' ό,τι φαίνεται στο συμπέρασμα ότι οποιοδήποτε Ν.Π.Δ.Δ. μπορεί να συστήσει Α.Ε.Ι., που θα είναι αυτοδιοικούμενο και θα εποπτεύεται από το Κράτος, από το οποίο θα μπορεί να παίρνει και κονδύλια (χμμμμ).

Με αυτήν την έννοια, βέβαια, θα μπορούσαν να στήσουν πανεπιστήμια όχι μόνο οι Δήμοι, από το χώρο των οποίων, όπως είδαμε προχτές, υπήρξε και η πρώτη εκδήλωση ενδιαφέροντος (Δήμαρχος Νικήτας), αλλά ακόμα και το ΙΚΑ, οι Δικηγορικοί Σύλλογοι ή, ξέρω 'γω, το Ειδικό Ταμείο Μονίμων Οδοστρωμάτων Αθηνών. Γιατί όχι;

Στο σημείο αυτό εγώ ο κακεντρεχής αναρωτιέμαι: υπάρχει στην Ελλάδα έστω και ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου που όχι μόνο να επιτελεί τόσο καλά τη βασική του λειτουργία, αλλά και να διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και την τεχνογνωσία για να ιδρύσει κοτζάμ ΑΕΙ; Και αν ναι, ποιο;

Και άντε, ας πούμε ότι βρίσκεται αυτό το θαυματουργό Ν.Π.Δ.Δ. Και άντε, ας πούμε ότι το στήνει το πανεπιστήμιό του. Έτσι "θα απαντηθούν τα υπαρκτά αδιέξοδα της παιδείας", που λέει ο Καταλληλότερος, "θα αντικρύσουμε το παρόν και θα απαντήσουμε στις προκλήσεις του μέλλοντος"; Δηλαδή, οι κυβερνητικοί εγκέφαλοι παλεύουν εδώ και τέσσερα χρόνια να βρουν λύση στα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατέληξαν ότι Η λύση είναι το Πανεπιστήμιο του Δήμου Αθηναίων;

Εδώ η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά.

Ειλικρινά αδυνατώ να κατανοήσω τις προθέσεις της κυβέρνησης. Κατ' αρχήν, τέτοιου είδους μη κρατικά-μη κερδοσκοπικά θα καταλήξουν να χρηματοδοτούνται, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, από δημόσιο χρήμα. Επιπλέον θα ιδρυθούν από φορείς που υποφέρουν από τις ίδιες ασθένειες με την κεντρική διοίκηση (λέγε με γραφειοκρατία) και που ο κύριος σκοπός τους, ο καταστατικός ας πούμε, εκ των πραγμάτων δεν είναι η παροχή ανώτατης εκπαίδευσης. Και υπάρχει έστω και ένας σοβαρός άνθρωπος που να πιστέψει ότι τέτοια ντεμέκ ιδρύματα θα αναβαθμίσουν το επίπεδο της ανώτατης εκπαίδευσης;

Το μόνο που μου περνάει από το μυαλό είναι ότι πρόκειται για κουτοπονηριά: να περάσει σιγά σιγά στην κοινωνία και να γίνει αποδεκτή η λειτουργία πανεπιστημίων που δεν θα είναι ακριβώς σαν τα σημερινά δημόσια, αλλά ούτε και ακριβώς ιδιωτικά, παρά θα βρίσκονται κάπου ενδιάμεσα. Έτσι ώστε στη συνέχεια να περάσουμε στο κυρίως πιάτο, που είναι τα καθεαυτό ιδιωτικά ΑΕΙ, τα οποία βεβαίως και θα είναι κερδοσκοπικά -εκτός αν νομίζει κανείς ότι υπάρχουν κορόιδα ιδιώτες που θα ξοδέψουν τα μαλλιοκέφαλά τους για να στήσουν ένα πανεπιστήμιο έτσι, για να συχωρεθούν τ' αποθαμένα τους.

Μόνο που γι' αυτό το τελευταίο βήμα υπάρχει ένα μικρό εμπόδιο: το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 16, που ορίζει ότι "η σύσταση ανωτάτων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται". Το οποίο, είτε διασταλτικά το διαβάσει κανείς, είτε συστημικά, είτε υπό γωνία, είτε με λάμπα υγραερίου, σημαίνει πάντα το ίδιο πράγμα: να γιατί θα χρειαστεί τελικά η αναθεώρηση του άρθρου 16, μ' όλα τα κουτοπόνηρα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν για να μας τη σερβίρουν κάπως μαλακότερα.

Οι παλιότεροι θα θυμούνται τον Σπορτ Μπίλυ στην τηλεόραση των παιδικών μας χρόνων, όπου έβγαινε ο Σπόρτικους και έλεγε: "αυτή πρέπει να είναι μια εφεύρεση της σατανικής Βάντας"! Ε, μυρίζομαι ότι όλη η ανωτέρω καλπουζανιά πρέπει να είναι μια εφεύρεση του σατανικού καθηγητή Προκόπη...


.

17 σχόλια:

  1. Η επιμονή του κυβερνώντος κόμματος να αναθεωρήσει το άρθρο 16 του Σ. αποδεικνύει τις προθέσεις του για την ανώτατη εκπαίδευση. Προσωπικά δεν θα ήμουν αντίθετος προς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αν γνώριζα ότι θα λειτουργούσαν με κάποιους αυστηρούς όρους και την ίδια στιγμή τα δημόσια ΑΕΙ και ΑΤΕΙ οργανώνονταν κατά τρόπο, ώστε να μην έχουν τίποτε να φοβηθούν από τααντίστοιχα ιδιωτικά. Όμως, ζω στην Ελλάδα, όπου ένα σωρά Ε.Ε.Σ., ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. και άλλα συναφή ιδρύματα επιθυμούν να εξισωθούν με τα πανεπιστήμια, επικαλούμενα τη νομοθεσία της Ε.Ε. Κανένας, όμως, δεν ενδιαφέρεται να δημιουργήσει ένα ιδιωτικο εκπαιδευτικό φορέα με κατάλληλες υλικοτεχνικές υποδομές και επαρκώς καταρτισμένο προσωπικό, ώστε μετά να έχει κάθε λόγο να επιδιώκει την εξίσωσή του με τα δημόσια ΑΕΙ και ΑΤΕΙ. Όλοι ξέρουν να επικαλούνται τη νομοθεσία της Ε.Ε. και αρκούνται σε αυτή. Την ίδια επιφύλαξη, δυστυχώς, έχω και για την ίδρυση μη κρατικών σχολών από Ν.Π.Δ.Δ. Ελάχιστα, για να μην είμαι και τελείως αρνητικός, Ν.Π.Δ.Δ. διαθέτουν μια επαρκή στελέχωση και οργάνωση, ώστε να επιχειρήσουν ένα τέτοιο σχέδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι παραπάνω από προφανές ότι τα περί "ερμηνείας" του Συντάγματος είναι μόνον το πρώτο βήμα. Οι κυβερνώντες μας δεν κόπτονται, βεβαίως, να επιτρέψουν την ίδρυση σχολών από τα ν.π.δ.δ. μόνον. Επομένως, όπως ήδη κατέδειξες Χασοδίκη, απαιτείται και αναθεώρηση.

    Είναι, επίσης, προφανές ότι τα περί "ερμηνείας" δεν τα σκαρφίστηκε ο Ευριπίδης (ας γελάσω...), αλλά ο Προκόπης. Τέτοιες στρεβλές και ευκαιριακές αναγνώσεις του Συντάγματος μόνον αυτός κάνει...

    Αυτό, όμως, που μου τη δίνει πάνω από όλα είναι η επίκληση του κοινοτικού δικαίου. Είναι τοις πάσι γνωστό (πλην ίσως του Ευριπίδη και του Προκόπη) ότι η παιδεία αποτελεί έναν από τους τομείς όπου η Ε.Ε. δεν μπορεί να παρέμβει. Κάθε κράτος μπορεί να ακολουθήσει τη δική του πολιτική. Επομένως, καμία Ε.Ε. δεν μας επιβάλλει την άρση της απαγόρευσης ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η Ε.Ε. επιβάλλει κάτι άλλο: από τη στιγμή που ένα κράτος έχει επιτρέψει την ίδρυση ιδιωτικών σχολών αλλοδαπής προέλευσης (βλ. Ε.Ε.Σ., Ι.Ε.Κ. και λοιπά ακρωνύμια), δεν μπορεί αυτές να αντιμετωπίζονται διαφορετικά από τα ελληνικά Α.Ε.Ι.

    Ουσιαστικά, το ελληνικό κράτος (είτε υπό πράσινη είτε υπό γαλάζια διοίκηση) επέτρεψε στην αρχή τη λειτουργία ιδιωτικών σχολών, στις οποίες προσέδωσε χειρότερο καθεστώς από το δημόσιο πανεπιστήμιο, και τώρα επικαλείται την (ορθή βεβαίως) παρέμβαση της Ε.Ε. για να θεσμοθετήσει πλήρως την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

    Μόνον εγώ "μυρίζομαι" οργανωμένο σχέδιο;

    Θα ήθελα, τέλος, τους κρατούντες να θυμούνται το κοινοτικό δίκαιο πιο συχνά και όχι μόνον όταν αυτό επικουρεί (ή νομίζουν ότι επικουρεί) τα μικροπολιτικά τους σχέδια. Να θυμίσω τα φρουτάκια; Ή το 20% του ΟΤΕ που έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και όμως πίσω από την ερμηνεία αυτή κρύβεται ο ...σατανικός καθηγητής Βενιζέλος, του οποίου την άποψη ρητώς υιοθέτησε η κυβέρνηση. Ο Βενιζέλος θεωρεί ότι μπορούν να ιδρύσουν Πανεπιστήμια η Εκκλησία της Ελλάδος, οι Ισραηλιτικές Κοινότητες...και τα επιμελητήρια!

    http://www.neosyntagma.gr/?p=94

    Το γιατί δεν έχει αναθεωρηθεί ακόμα το άρθρο 16 παρόλο που και το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ και το κυριότερο- σύμφωνα με όλες τις έρευνες- η ελληνική κοινωνία το επιθυμεί είναι απορίας άξιο.

    Το κοινοτικό δίκαιο δεν μπορεί να επιβάλει την αναθεώρηση του 16, αλλά μπορεί να επιβάλλει την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που σε άλλο κράτος αποκτήθηκαν ύστερα από φοίτηση σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο άλλου κράτους-μέλους.

    Προσωπικά δεν ξέρω αν είμαι υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων με την έννοια ότι θα τα επέλεγα έναντι των δημοσίων, γιατί από την στιγμή που δεν έχουν ιδρυθεί δεν μπορώ να ξέρω πώς θα είναι. Είμαι όμως κατά της συνταγματικής απαγόρευσης ίδρυσής τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάντως ένα είναι το γεγονός. Ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο όσο και να μας αρέσει, νοσεί. Σε αυτό φέρουν ευθύνη όλοι. Θα σας μεταφέρω παραδείγματα από το Πάντειο, που αποφοίτησα. Μεγάλο σχολείο της ζωής. Δεν πήρα πτυχίο στην πολιτική επιστήμη, αλλά στην αναξιοκρατία, το κομματιλικι, τον τραμπουκισμό, την αδιαφορία, την παρακμή, το νταβατζιλικι, τη διαφθορά, τη συγκάλυψη, την ασέβεια, την οπισθοδρόμηση. Ότι δηλαδή χρειάζεται ένας νέος επιστήμονας όταν βγει στη κοινωνία...
    Ας δούμε τους υπεύθυνους:
    1. Οι δάσκαλοι, που ενώ έχουν πλήρη επίγνωση της χάλια κατάστασης, δεν κάνουν τίποτα για αυτό, για να μην πω ότι το επικροτούν. Οι ίδιοι είναι που βγάζουν σπυράκια στην αξιολόγηση; Στο Πάντειο όλοι ήξεραν για τα δις που έγιναν τζακουζι και Φερραρι και κανείς δεν μίλαγε, "Μην παρεξηγηθεί ο συνάδελφος". Τελικά βρέθηκαν ένας πρύτανης και ένας αντιπρύτανης, όπου ο ένας κατέληξε με εγκεφαλικό και ο άλλος με καρδιά αφού ξυλοκοπήθηκε μια φορά έξω από το σπίτι του και μια φορά στο γκαραζ του Παντείου από γνωστούς νεολαίους...
    2. Οι διοικητικοί υπάλληλοι. Καμοία όρεξη να σε εξυπηρετήσουν, δημοσιουπαλληλίκη του κερατά, συνήθως πρώην μέλη νεολαιων. Αν πάτε Πάντειο, οι γνωστοί φοιτητοπατέρες δουλεύουν πλεόν εκεί. Και μπλεγμένοι στο σκάνδαλο. Αλλιώς δεν πιάνει "τυχαίως" φωτιά στο λογιστήριο, Σαββάτο βράδυ, λίγες μέρες μετά την έναρξη της έρευνας από το ΣΔΟΕ.
    3. Οι νεολαίοι. Τι να πω, λίγο θα είναι. Για τις λίστες που έδιναν στους υποψήφιους πρυτάνεις για να περάσουν μαθήματα στους οργανωμένους προκειμένου να τους ψηφήσουν; Για τα μονόκλινα στις εστίες, ενώ τόσος κόσμος απέξω είχε ανάγκη; Για τις μίζες από τον εστιάτορα προκειμένου να τον ψηφίσουν στον διαγωνισμό για την Λέσχη; Για τις χωρίς νόημα καταλήψεις; Δεν απορώ που αντιδρούν στην καθολική ψηφοφορία... Ξέρατε τι φώναζαν τα ΕΑΑΚ σε γνωστό 30άρη συνταξιούχο "νεολαίο" της ΠΑΣΠ στη συνέλευση; "Νικολάου στη βουλή, για να φύγει από τη σχολή!!".
    4. Οι υπόλοιποι φοιτητές. Που μόνο που τους νοιάζει είναι να πάρουν ένα πτυχιάκι, να περάσουν καλά και έχει ο Θεός. Αυτή η ρημάδα η επιστήμη πως θα πάει μπροστά αν δεν την σμπρώξουμε εμείς;
    5. To βαθύ κράτος. Κανένα όραμα για την παιδεία, κανένα σχέδιο για την έρευνα, μειώσε και άλλο τα λεφτά, καμιά όρεξη για σοβαρές δομικές αλλαγές, η διαβούλευση στη χώρα μας έχει πολύ δρόμο ακόμα.

    Όλα τα παραπάνω αποτελούν αιτίες, αφορμές, προσχήματα όπως θέλετε πάρτε το για να έρθουν και τα ιδιωτικά ή να νομιμοποιηθεί η τραγική κατάσταση ,με τα πάσης μορφής ΙΕΚ, Εργαστήρια. Αλλά και το δημόσιο μοιάζει να μην θέλει, να μην μπορεί, να μην το παίρνει να γίνει τόσο καλό ώστε να μην φοβάται.

    Με συγχωρείτε για το μακροσκελές μηνυμα αλλά με έχει πικράνει αυτή η ιστορία.

    Όταν πήγα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα. Θες η έλλειψη νεολαίων, θες οι νεοι καθηγητές, το αντικείμενο,τα φρεσκοβαμμένα κτίρια, είχε άλλο αέρα.

    Ένα παράδειγμα:
    Πάντειο 1999: 4 υπολογιστές με internet για 10.000 φοιτητές.
    Αιγαίου 2000: 20 υπολογιστές μόνο στο εργαστήριο του τμήματος Περιβάλλοντος με πρόσβαση στο Internet από 8.00-20.00

    Με συγχωρείτε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χασοδίκη μου, μέχρι και σήμερα είμαι εντός του χώρου των δημοσίων πανεπιστημίων κάνοντας τη διατριβή μου και τέτοια κατάντια, τέτοια κατάπτωση προοδευτική δεν την αντέχω πλέον. Θυμάμαι, όταν πήγα να γραφτώ καλή ώρα στη Σχολή μου, μια Κνίτισσα στρατολογούσε τους φοιτητές. Από τη μέρα Νο 1 τσακώθηκα μαζί της, όπως και με όλους τους νεολαίους. Τόσα χρόνια βλέπω ανθρώπους, άξους επιστήμονες να πηγαίνουν στη μέση εκπαίδευση γιατί δεν μπορούν να υπάρξουν μέσα στις αγκυλώσεις των καθηγητάδων και του σιναφιού τους, άλλους να φεύγουν στο εξωτερικό. Τα κονδύλια του ΠΕΑΕΚ μειώθηκαν δραστικά, φρέσκες ιδέες δεν υπάρχουν, θέσεις εργασίας δεν υπάρχουν. Ναι, τα ιδιωτικά μας έφταιξαν. Όσο και να ερμηνεύσει κανείς ένα Νόμο (και νομικός δεν είμαι), δεν σταματάει τη φθορά. Πώς κατάντησε η μόνη λύση για τους άξιους να είναι η νέα ξενιτιά των πτυχιούχων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχουμε και εξέλιξη, απ' ό,τι φαίνεται.

    Τώρα αν καταλαβαίνετε εσείς τίποτε από το άρθρο...

    Απορώ μόνο πώς «μιλούμε για ιδιωτικά Πανεπιστήμια, δηλαδή Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου», τη στιγμή που δεν αναθεωρήθηκε το άρθρο 16.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όσον αφορά στα προβλήματα των ελληνικών πανεπιστημίων, που είδα ότι απασχολούν κάποιους σχολιαστές (φαντάζομαι και τον οικοδεσπότη), υπάρχει και το αξιόλογο Greek University Reform Forum όπου γίνονται ενδιαφέρουσες συζητήσεις, διαπιστώσεις αλλά και προτάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εδώ είμαι κι εγώ... Αλλά μόνο για ένα γρήγορο "γεια", τα περαιτέρω μάλλον από Δευτέρα (τρέχουμε τώρα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Προσωπικά δεν αντιλαμβάνομαι προς τι η πρόσαψη του χαρακτηρισμού "μη κερδοσκοπικά- έτσι δνε είναι όλα, και τα δημόσια;

    Πίστεύω πάντα στην ίδια θέση.
    Πρώτα "φτιάχνεις" τη δημόσια παιδεία και την αναβαθμίζεις και μετά παίζεις με τα ιδιωτικά.

    Θεωρώ το όλο θέμα τους γελοίο και δεν έχω ανοχή να τους ακούω πλέον.

    Καλή Κυριακή, παρ' αύτα
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @περιούσιος

    Συμφωνούμε. Ούτε εγώ έχω ιδεολογικούς λόγους αντίθεσης προς τη λειτουργία ιδιωτικών ΑΕΙ, αλλά δεν πιστεύω κιόλας καθόλου ότι τα ιδιωτικά ΑΕΙ θα αναβαθμίσουν με κάποιον μαγικό τρόπο τα δημόσια -που υποτίθεται ότι είναι και το ζητούμενο. Στο επόμενο ποστ θα προσπαθήσω να εκθέσω μερικές ακόμα παραμέτρους του ζητήματος.

    @nikos10

    Συμφωνούμε απολύτως.

    @απορών

    Έχεις δίκιο για τον Βενιζέλο. Η σατανική εφεύρεση του Προκόπη ήταν ότι ξέθαψε αυτήν την ερμηνεία Βενιζέλου μετά από έναν χρόνο αντεγκλήσεων για να περάσει με πιο μαλακό τρόπο τη λειτουργία μη κρατικών ΑΕΙ. Τα υπόλοιπα, θα τα πούμε από αύριο (διαπιστώνω ότι τα σχόλια αυτού του ποστ είναι λίγο σαν "προσεχώς" του επόμενου...).

    @Λύκος της στέπας

    Το θέμα είναι ότι κανένα από αυτά τα φαινόμενα που περιγράφεις δεν πρόκειται να εξαφανιστεί μόνο και μόνο επειδή θα ιδρυθούν ιδιωτικά ΑΕΙ...

    @Δώρα

    Χρειάστηκαν χρόνια απαξίωσης, κακοδιοίκησης και φθοράς.

    @nikos10

    Άρχισε να ξεχειλώνει η διασταλτική ερμηνεία ή μου φαίνεται;

    @Γεράσιμος

    Ευχαριστώ για το λινκ Γεράσιμε, θα μπω να το ψάξω.

    @Βάσσια

    Ναι, τα δημόσια είναι εξ ορισμού μη κερδοσκοπικά. Αλλά τα μη κρατικά, όχι. Γι' αυτό επιμένουν στον χαρακτηρισμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Νομίζω καλό θα ήταν να μην υποθέτουμε ότι, εξ ορισμού, τα κρατικά παν/μια είναι ΚΑΙ δημόσια, άρα και μη κερδοσκοπικά. Όπως άλλωστε φάνηκε και από την πρόσφατη κακοδιαχείριση (για να το πω κομψά) μεγάλων ποσών στο Πάντειο στην οποία αναφέρθηκε και προηγούμενος σχολιαστής, αυτό δεν συμβαίνει. Θα έλεγα λοιπόν ότι καταρχάς θα όφειλαν τα ίδια τα κρατικά παν/μια να γίνουν πραγματικά δημόσια, δηλαδή μη κερδοσκοπικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. όπως έχει επισημανθεί, και ιδιωτικά και μη κερδοσκοπικά δεν γίνεται (για πόσο (ακόμα) ηλίθιους (θα) μας περνάν;)
    ΑΕΙ από δημόσιους φορείς ε; (επιπλέον) καβατζοθέσεις και "ημέτερη"/έτερη πελατεία μυρίζομαι (και εκατέρωθεν, γιατί όχι; όλοι την ίδια μπίζνα εξηπυρετούν).
    Ας (μη) γελάσω...

    Απορώ, αν τα χρειζόμαστε ως αγορά τα επιπλέον ΑΕΙ, τη στιγμή που το μόνο που δημιουργούν (για τη ελλ. αγορά) είναι "over-qyalified", "lots-of-wasted-but-fun-years-onparentsexpences" ανέργους.

    Μάλλον πρόκειται να επενδύσουμε πολλά στην έρευνα και τις νέες τεχνολογίες στο μέλλον και θα χρειαστούμε ακόμα περισσότερους πτυχιούχους-(εδώ ας γελάσω). Δεν κοιτάμε που απαξιώνουμε τους διακεκριμένους Έλληνες ακαδημαϊκούς και ερευνητές του εξωτερικού, τρομάρα μας! (=μούτζα δεκάχτυλη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. το έχω αναφέρει και άλλοτε αλλού. Σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ, υπήρξε έρευνα που "αποδείκνυε" πως η σοκολάτα κάνει καλό στα δόντια. Δεν ξέρω πόσοι αστερίσκοι με 8αρια γραμματάκια υπήρχαν στο κείμενο της έρευνας, ξέρω όμως ότι αυτή χρηματοδοτείτο από τη σοκολατοβιομηχανία Μαρς.

    Όπως και να'χει, το θέμα της ανώτατης εκπαίδευσης δεν άπτεται μόνο του αν θα υπάρξουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, διότι και σε ένα δημόσιο η κάθε σοκολατοβιομηχανία μπορεί να κάνει ένα "δωράκι" και μετά αυτό για να την ευχαριστήσει, να της "φτιάξει" μια ακαδημαϊκή έρευνα.
    Παντού υπάρψχει ένα παραθυράκι.

    Η διαφορά ίσως να είναι πως αν ένα δημόσιο πανεπιστήμιο κάνει κάτι τέτοιο και αυτό αποκαλυφθεί, θα το κράξουν και τα πρόβατα. Ενώ ένα ιδιωτικό πώς ακριβώς θα ελεγχεί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ...και, έχω μια ακόμα απορία: Ας υποθέσουμε, ότι τα εφκιασάμ' τα ιδιωτικά ΑΕΙ και ότι το υψηλό επίπεδο σπουδών τους, μέσα από τον ανταγωνισμό (άλλα γέλια), ωθεί σε αναβάθμιση και τις υπηρεσίες των δημοσίων ΑΕΙ.
    Αν αυτό αποτελεί στόχο, σύμφωνα με το σχετικό κυβ.επιχείρημα, τότε αναμένεται οι φοιτητές να προτιμούν τα δημόσια ΑΕΙ (εις βάρος των ιδιωτικών), αφού θα είναι και καλά και φθηνότερα (;).
    Τουτέστιν μείωση κέρδους για τα ιδιωτικά (μήπως γι΄αυτό τα λέν από τώρα "μη κερδοσκοπικά";) "θα τρελαθώ παναΐα μου"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αγαπητέ Χασοδίκη,

    φυσικά και όχι. Το ανέφερα σαν παράπονο και όχι ότι τα ιδιωτικά θα μας σώσουν.
    Οφείλω να ομολογήσω ότι το ιδιωτικό με φοβίζει για όλους που αναφέρθηκαν από τους φίλτατους συνομιλητές:
    1.Για την "πληρωμένη" και στοχευμένη έρευνα
    2.Για το μη-κερδοσκοπικό, εκτός και αν η Γιάννα Αγγελοπούλου κάνει την ολυμπιακή της εμφάνιση και φροντίσει να μας ανατάξει πνευματικά ως έθνος
    3. Για τον μη έλεγχο που θα έχει από το Κράτος.
    4. Για το νέο στρατό πτυχιούχων ανέργων

    Και μια ερώτηση. Πως θα απορροφήσει η ατροφική οικονομία μας όλη αυτή την νέα πραγματικότητα; Γιατί όπως και να το κάνουμε χίλιοι καλοί χωράνε αλλά όχι όλοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Χασοδίκη μου,
    αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούμε να συμμορφωθούμε με την Κοινοτική Νομοθεσία και να αναγνωρίσουμε τα πτυχία όλων των αποφοίτων των ιδιωτικών Πανεπιστημίων που λειτουργούν ανέλεγχτα στη χώρα μας με τη μορφή Κέντρου Σπουδών. Γιατί λοιπόν να μην προχωρήσουμε και στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που θα επιτρέψει στο κράτος να ελέγχει καλύτερα τους όρους λειτουργίας αυτών των Πανεπιστημίων, τα οποία θα υπαχθούν πλέον αναγκαστικά στο Υπουργείο Παιδείας (και όχι στο Υπουργείο Εμπορίου);;
    Στο τέλος θα νικήσει η Κοινοτική Νομοθεσία και το ξέρουμε όλοι. Τα άλλα είναι προς λαϊκή κατανάλωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δύο μόνο απαντήσεις, καθώς τα υπόλοιπα θέματα θα τα κουβεντιάσουμε στα επόμενα ποστ.

    Γεράσιμε: όταν μιλάμε για κρατικά, ιδιωτικά, κερδοσκοπικά και μη, στα πλαίσια αυτής της συζήτησης τουλάχιστον, τα εννοούμε υπό τη νομική τους έννοια. Η κακοδιαχείριση, η διασπάθιση δημοσίου χρήματος και άλλα παρεμφερή, ποινικά κολάσιμα φαινόμενα, δεν αλλάζουν τον (νομικό) χαρακτήρα των ιδρυμάτων και είναι άλλης τάξης ζήτημα.

    Μερόπη: Άλλο πράγμα η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων, άλλο η ακαδημαϊκή ισοτιμία. Επίσης, προσωπικά δεν είμαι κατ' ανάγκην κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16, αλλά θεωρώ ότι πριν προχωρήσουμε σε αυτήν υπάρχουν πολλά και σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν.
    Και περνάμε στο σημερινό ποστ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)