08 Φεβρουαρίου 2008

Οψόμεθα

Εχτές στις (σύντομες) πρώτες του δηλώσεις ο νέος αρχιεπίσκοπος είπε μεταξύ άλλων πως είναι ώρα για "σιωπή και περισυλλογή".

Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο, Μοναδικέ μου Αναγνώστη -εύχομαι μόνο να το δούμε και στην πράξη.

Επί των ημερών του Χριστόδουλου αυτά τα δύο στοιχεία έλειψαν πολύ. Και η έλλειψή τους προκάλεσε μεγάλες αναταράξεις στο δημόσιο βίο της χώρας.

Για δέκα χρόνια η Εκκλησία της Ελλάδος απαίτησε και πέτυχε να έχει λόγο επί παντός του επιστητού, και κυρίως σε θέματα που είναι κατ' εξοχήν έξω από τον κύκλο των αρμοδιοτήτων της, όπως η εξωτερική πολιτική της χώρας.

Εν πολλοίς, η Εκκλησία λειτούργησε σαν πολιτικό κόμμα, χωρίς όμως να υποστεί τη βάσανο των δημοκρατικών διαδικασιών που υφίστανται τα καθεαυτό πολιτικά κόμματα. Ο μακαρίτης (ή μακαριστός) αρχιεπίσκοπος διεκδίκησε για τον εαυτό του έναν ιδιότυπο ρόλο συγκυβερνήτη -και τον κατέκτησε, τον άσκησε με ζήλο, αλλά και με τη συμπαράσταση διαφόρων αυτόκλητων "υπερασπιστών" που έσπευσαν κατά καιρούς να τον υποστηρίξουν για διάφορους λόγους.

Τα επιχειρήματά τους: Πρώτον, ότι η Εκκλησία "οφείλει" να έχει λόγο στα μεγάλα ζητήματα -"εθνικά" (με ή χωρίς εισαγωγικά), κοινωνικά, ακόμη και διοικητικά. Ένα επιχείρημα εντελώς παράλογο: από πού και ως πού ένας οργανισμός βασισμένος σε πνευματικά και μεταφυσικά θεμέλια, κυριαρχούμενος από το δόγμα, δικαιούται και μάλιστα "οφείλει" να έχει άποψη για θέματα πολιτικής διακυβέρνησης μιας χώρας, κανείς δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να μας το εξηγήσει. Στην πραγματικότητα, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, αυτή η "υποχρέωση" προέκυψε ως απόρροια της δημοφιλίας του ίδιου του Χριστόδουλου: αφού ο κόσμος τον ακούει, άρα πρέπει να μιλάει (θα το δούμε αυτό παρακάτω).

Το δεύτερο επιχείρημα ήταν πιο κουτοπόνηρο: ότι ο εκάστοτε αρχιεπίσκοπος δικαιούται να έχει τις απόψεις του όπως κάθε πολίτης αυτής της χώρας.

Πρόκειται για μισή αλήθεια: ασφαλώς και ο αρχιεπίσκοπος δικαιούται να έχει απόψεις, οπωσδήποτε όμως δεν είναι "όπως κάθε πολίτης". Είναι ο ηγέτης, όχι αυτόκλητος αλλά ούτε και δημοκρατικά νομιμοποιημένος, ενός οργανισμού που στηρίζεται από την πίστη των μελών του. Για τους πιστούς, είναι ο εκφραστής της φωνής του θεού επί της γης. Έχει a priori εξασφαλισμένη πρόσβαση σε ένα ευρύτατο ακροατήριο, συν το επιπλέον πλεονέκτημα να μπορεί να εκφέρει τις απόψεις του χωρίς αντίλογο: πόσοι "κάθε πολίτες" αυτής της χώρας μπορούν να το κάνουν αυτό;

Καμία προσπάθεια δεν έγινε να "φιμωθεί" ο αρχιεπίσκοπος, όπως αρέσκονταν να καταγγέλλουν κατα καιρούς οι διαπρύσιοι "συνήγοροί" του. Ούτε και θα μπορούσε να γίνει, Μοναδικέ μου Αναγνώστη: ο ίδιος θα έπρεπε -και, για να είμαστε πιο ακριβείς, πάντοτε θα πρέπει- να μετράει τα λόγια του συλλογιζόμενος τα παραπάνω, και θα πρέπει να επικεντρώνεται στο πνευματικό του έργο αφήνοντας "τα του Καίσαρος τω Καίσαρι". Ο μακαρίτης ο Χριστόδουλος έκανε το ακριβώς αντίθετο, και έφτασε την Εκκλησία σε σημεία γραφικότητας ιδιαίτερα με την περίπτωση της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες: ένα τερτίπι, μια εμμονή άνευ ουσίας, κατά την οποία η Εκκλησία παρουσιάστηκε να έχει άποψη -και να προσπαθεί μετ' επιτάσεως να την επιβάλλει- ακόμα και για τον τρόπο έκδοσης διοικητικών εγγράφων!

Ναι, ήταν πολύ δημοφιλής ο τεθνεώς αρχιεπίσκοπος -αλλά για τους λάθος λόγους. Ήταν δημοφιλής γιατί, όπως το έθεσε ο Πάσχος Μανδραβέλης, "κατανόησε την κληρονομιά του λαϊκισμού σ' αυτή τη χώρα και του φόρεσε άμφια". Και γιατί, θα συμπλήρωνα εγώ, εξέφρασε με άριστο και καλά μελετημένο τρόπο τον "πρωθυπουργό των καφενείων" που κρύβουν μέσα τους οι περισσότεροι συμπατριώτες μας: αυτόν που λέει "κάνε με εμένα για μια μέρα πρωθυπουργό και θα δεις". Πέραν αυτού, το (μετρήσιμο) έργο που άφησε πίσω του, στα δικά μου τα μάτια τουλάχιστον, φαντάζει ελάχιστο. Προϊόντος του χρόνου, και ανάλογα και με την πορεία του διαδόχου του, αυτή η λαοφιλία θα εξατμιστεί και θα ξεχαστεί.

Εκ πρώτης όψεως, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, ο Θηβών Ιερώνυμος φαίνεται πιο μετριοπαθής και πιο συγκεντρωμένος στην πνευματική διάσταση του ρόλου του. Μένει να αποδειχθεί και στην πράξη, ώστε να ξαναγίνει σαφής η διάκριση μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, που τα τελευταία χρόνια είχε θολώσει. Μέχρι να συζητήσουμε σοβαρά σαν κοινωνία για τον πλήρη χωρισμό τους...

Σε χαιρετώ

Χασοδίκης

15 σχόλια:

  1. Tην ίδια ακριβώς αίσθηση αποκόμισα κι εγώ και σκέφτηκα το ίδιο πράγμα..¨"οψόμεθα"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εν πολλοίς, η Εκκλησία λειτούργησε σαν πολιτικό κόμμα, χωρίς όμως να υποστεί τη βάσανο των δημοκρατικών διαδικασιών που υφίστανται τα καθεαυτό πολιτικά κόμματα.

    Μα η εκκλησία, ως σώμα πιστών, είναι και του κόσμου τούτου. Από σεβασμό λοιπόν προς τα ήθη και τα έθιμα της κοινωνίας μας λειτούργησε (και θα συνεχίσει να λειτουργεί) τοιουτοτρόπως. Όπως έχουμε ιδιωτικές επιχειρήσεις με κρατική εξασφάλιση αποφυγής ζημιών (βλ. διαγραφή χρεών ΠΑΕ), όπως το κράτος φωνάζει για τα χρέη όλων στο ΙΚΑ (όχι όμως για τα δικά του), όπως ο ΚΟΚ ισχύει πάντοτε για τους άλλους, ποτέ για μας, όπως η δημοκρατία στα κόμματα είναι πλέρια, εκτός αν εκφράζονται απόψεις διαφορετικές από του αρχηγού, έτσι και ο μακαριστός διεκδικούσε το δικαίωμα συγκυβέρνησης χωρίς δημοκρατική νομιμοποίηση. Όχι από αρχομανία ή άλλα ταπεινά κίνητρα, αλλά από ταπεινοφροσύνη: με χριστιανική διάθεση θυσίας, δέχτηκε να πορευτεί κατ' εικόναν και καθ' ομοίωσιν του ποιμνίου του. :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η εκλογή του Ιερώνυμου Χασοδίκη μου υποδηλώνει και κάτι άλλο. Ότι τα υποτιθέμενα οικονομικά σκάνδαλα που βγάλαν στη φόρα τότε που ήταν ανθυποψήφιος του Χριστόδουλου, δεν ήταν παρά μια προσπάθεια παραπλάνησης του κόσμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @π2

    Ωραίο κατεβατό :)

    @Μερόπη

    Προφανώς, έτσι είναι... Μόνο που αυτό πλέον δεν διορθώνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η εκλογή ήταν τόσο καλή που όταν άκουγα τις παρόλες που έλεγαν οι ρασοφόροι εκλέκτορες περί συνδρομής του Αγίου Πνεύματος σκέφτηκα "λες?"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μακάρι να έχετε δίκιο και να ηρεμήσουμε επιτέλους! Να επιστρέψουν πάλι στις κρυψώνες τους τα ζόμπι του Μεσαίωνα!
    Φυσικά και κάποτε πρέπει να συζητήσουμε και να κάνουμε πράξη τον διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ Νίκο, επανήρθα, αν θα είμαι δριμύτερος ή όχι θα δείξει...
    Χθες συζητούσα με συγγενείς για τον Χριστόδουλο και είχαν όλοι την αίσθηση ότι άφησε πολύ έργο πίσω του, με σημαντικότερο την προσέλκυση νέων ανθρώπων στην εκκλησία. Ο λαοφιλής Χριστόδουλος, που μάλιστα όπως άκουσα σε ένα ραδιοφωνικό σταθμό, σε διαφήμιση κάποιας εκπομπής, ήταν ο άνθρωπος που άλλαξε την ιστορία της Ελληνικής Εκκλησίας. Αν την άλλαξε προς το καλύτερο δεν ξέρω, τουλάχιστον εγώ δεν το κατάλαβα.
    Επίσης δεν καταλαβαίνω πως ο Χριστόδουλος (ο μακαριστός πάντα)"εκοιμήθη" και όλοι οι άλλοι πεθαίνουν ή αποβιώνουν.
    Ας ελπίσουμε ο νέος αρχιεπίσκοπος, όπως σωστά είπες κι εσύ, να είναι πιο χαμηλών τόνων και να καταλάβει που είναι τα όρια του ρόλου του, γιατί δεν πιστεύω ότι σε αυτή την χώρα θα αναλάβει κανείς το πολιτικό κόστος να κάνει διαχωρισμό της εκκλησίας από το κράτος.

    Λάζαρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η Μπόλη Μας

    Χασοδίκη παρέλειψες να γράψεις και κάτι τις και για την Θεσσαλονίκη Μας.
    Ξέρεις, εμείς εδώ στη Μπόλη Μας πολύ εφαρμακωθήκαμεν με την εκλογήν του Θηβών. Τον Ανθιμον περιμέναμε να βγεί. Μας ελεγε οτι έχει 24 κουκιά σίγουρα αλλα του εφύτρωσαν μόνο τα 7. Τα υπόλοιπα ήτονε τζούφια.

    Σε παρακαλώ πολύ να συμπληρώσεις το εισαγωγικό δικόγραφό σου και να γράψεις κάτι και για την "παγωμένη" και "ορφανή" πια Ελληνοχριστινική Μπόλη Μας.
    Οψομεθα.



    Υγ:
    Κατι μου λέει οτι θα έχουμε show
    τις επόμενες ημέρες με τις αντιδράσεις στην Θεσσαλονίκη Μας λόγω της εκλογής του νέου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Μελούνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γράφετε πολυ ωραία κύριε χασοδίκη μου. Εύγε.Δυστυχώς δεν είχα ανακαλύψει πρωτύτερα το ιστολόγιό σας.Κάλλιο αργά παρά ποτέ όμως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλή εβδομάδα σε όλους! Ξανά πίσω μετά το αναζωογονητικό (και μουσκεμένο...) χτεσινό διάλειμμα στη Δίρφη...

    @Βασικός Μέτοχος, λωτοφάγος, Λάζαρος

    Για να δούμε τι θα δούμε... Τουλάχιστον, ο νέος αρχιεπίσκοπος δεν έδειξε στις πρώτες του εμφανίσεις να υιοθετεί τη ρητορική του προκατόχου του, κι αυτό είναι κατ' αρχήν ελπιδοφόρο.
    Θα περιμένουμε και θα κρίνουμε...
    Λάζαρε, σωστά μιλάς για "αίσθηση": ποιο ακριβώς ήταν το έργο Χριστόδουλου, αμφιβάλλω αν μπορεί κανείς να περιγράψει.

    @ιντερφέης

    Ε, όχι και ορφανή η Μπόλη Σας! Αφού ο μητροπολίτης Σας παραμένει ακμαίος...
    Πάντως, για την ωραία Θεσσαλονίκη διαβάστε το τελευταίο ποστ του Βασικού Μετόχου, είναι πολύ διδακτικό.

    @Mr Bean

    Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια και σας καλωσορίζω με χαρά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ Χασοδίκη, κάνεις ένα μικρό σφάλμα. Για κανέναν πιστό ο όποιος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών δεν είναι "η έκφραση της φωνής του Θεού επι της γης". Μην τους δίνετε από μόνοι σας -όσοι είστε απ' έξω- υπερεξουσίες.

    Αντιπρόσωπος είναι, και αυτό ισχύει εάν εμείς οι πιστοί τον αποδεχθούμε.

    Και για ποιόν λόγο αλήθεια ονομάζεται Αρχιεπίσκοπος? Έχει κι άλλους Επισκόπους η Αθήνα?

    Συγγνώμη για την παρεμβολή αλλά καλό είναι να μην αφήνουμε λανθασμένες εντυπώσεις.

    Ο αναγνώστης σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δεκτή η παρατήρηση, αν και θα μου επιτρέψεις να πω ότι το δικό σου "για κανέναν πιστό" είναι τόσο απόλυτο όσο το δικό μου "για τους πιστούς" (γενικώς).

    Όσο για το Αρχι-επίσκοπος, υποθέτω ότι παραπέμπει στο "και πάσης Ελλάδος".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Φυσικά και δεν είναι 'όπως κάθε πολίτης'. Mιλάμε για έναν ηγέτη όχι μόνο θρηεκυτικό, αλλά κι ενός άλλου είδους: έναν opinion leader. Τα λέω και σε ένα πρόσφατο σχετικό ποστ ('Μπορεί ένας opinion leader να κρατήσει χαμηλό προφίλ;') στο μπλογκ μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)