20 Δεκεμβρίου 2007

Βουβό κίνημα

Ο Σταύρος ο Αντύπας είναι φίλος. Ή μάλλον, για να μην μπλέξουμε σε ατέρμονες συζητήσεις σχετικά με τον ορισμό της φιλίας, ας το πούμε αλλιώς. Είναι περισσότερο από φίλος: είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο μοιραζόμαστε κοινές αγωνίες και προβληματισμούς -"σύντροφος" θα λέγαμε κάποτε, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, αλλά σήμερα η ιερή αυτή λέξη έχει δυστυχώς εκφυλιστεί.

Εκτός από ικανότατος δικηγόρος, ο Σταύρος είναι επίσης πνεύμα ανήσυχο. Ποτέ δεν τον έχω ακούσει να αυτοχαρακτηρίζεται "συγγραφέας", εν τούτοις έχει ήδη δημοσιεύσει τρία βιβλία. Για το πιο πρόσφατο από αυτά θα ήθελα να σου μιλήσω σήμερα.

Τι είναι το "ΒΚ – Βουβό κίνημα στα πρόθυρα κοινωνικής κρίσης"; Ή μάλλον, τι δεν είναι: δεν είναι ακριβώς μυθιστόρημα. Δεν είναι πολιτικό δοκίμιο. Δεν είναι ούτε συλλογή διηγημάτων. Είναι μια σειρά από ιστορίες ανθρώπων που βρίσκονται γύρω μας, στις παρυφές του Συστήματος, ίσως και λίγο έξω από αυτό -στο περιθώριο. Ανθρώπων που το Σύστημα αντιπαθεί, αποδιώχνει, καταδιώκει μερικές φορές. Ανθρώπων που στη ζωή τους είπαν τα μεγάλα "ναι" και τα μεγάλα "όχι" -ή και όχι.

Ανθρώπων που οι πορείες τους διασταυρώνονται (μεταξύ τους και με τις δικές μας), συμπίπτουν για λίγο και πάλι χωρίζονται -αλλά τελικά καταλήγουν όλες στο ίδιο σημείο: στον Βράχο.

Ποιον Βράχο, θα μου πεις. Εκείνον, τον έναν, που σου χαρίζει απόσταση από την ανθρώπινη μαρέα και ύψος -για να δεις τα πράγματα αλλιώς. Εκείνον που τον δέρνει ο αέρας διώχνοντας το νέφος. Εκείνον από τον οποίον ξεκινάει μια καινούργια, κοινή πορεία των ηρώων του βιβλίου, "για να πάρουνε τα όνειρα εκδίκηση" -ή και όχι.

Δεν είμαι βιβλιοκριτικός, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, είμαι μόνο βιβλιόφιλος. Επιπλέον, είμαι μεροληπτικός: επειδή γνωρίζω τον συγγραφέα, επειδή αναγνωρίζω τα αυτοβιογραφικά στοιχεία που έχει περιλάβει στο βιβλίο του, επειδή κάποιους από τους ήρωες τους ξέρω, έχουμε πιει κρασί και έχουμε τραγουδήσει μαζί.

Κατά συνέπεια, δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος για να κάνω αντικειμενική κριτική σε αυτό το βιβλίο. Που μπορεί να μην είναι ένα αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μπορεί να μην αλλάξει τη ροή του κόσμου, ούτε των γραμμάτων. Παρόλα αυτά, εγώ στο συνιστώ ανεπιφύλακτα. Σε σένα, Μοναδικέ μου Αναγνώστη, που ανέχεσαι τις σκέψεις μου, τη γκρίνια μου, την ειρωνία και τον σαρκασμό μου, το βιβλίο αυτό μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο: μπορείς να το διαβάσεις με τον ίδιο τρόπο που κοιτάζεσαι στον καθρέφτη.

Αν αναγνωρίσεις στις σελίδες του τον εαυτό σου, είσαι μαζί Μας.
Αν όχι, είσαι με τους Άλλους.

Σε χαιρετώ

Χασοδίκης





Το βιβλίο του Σταύρου Αντύπα "ΒΚ - Βουβό κίνημα στα πρόθυρα κοινωνικής κρίσης" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Φιλόγραφο".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)