21 Δεκεμβρίου 2007

Τα απαγορευμένα χριστουγεννιάτικα

Εδώ και χρόνια, ο ερχομός των Χριστουγέννων συνοδεύεται μεταξύ άλλων και από κάποια συγκεκριμένα, απολύτως χαρακτηριστικά τραγούδια που κάθε χρόνο τέτοια εποχή παίζονται παντού, από ραδιόφωνα μέχρι ανελκυστήρες σούπερ-μάρκετ.

Αυτό που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος είναι ότι τα εν λόγω άσματα δεν ήταν πάντοτε όπως τα ξέρουμε σήμερα. Κινούμενα αρχικά στα πλαίσια της παράδοσης των αθυρόστομων, παγανιστικών τραγουδιών εξορκισμού, με τον καιρό προσαρμόστηκαν στις απαιτήσεις της σύγχρονης εορταστικής ατμόσφαιρας, οι γωνίες τους αμβλύνθηκαν και έλαβαν μια μορφή πιο κατάλληλη για τα μεγάλα και ευσεβή ακροατήρια.

Το xasodikis blog παρουσιάζει σήμερα μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα. Ιδού:



Πέρσι τα Χριστούγεννα σού 'δωκα την καρδιά μου
Μα εσύ την άλλη μέρα την έριξες στα σκουπίδια
Φέτος για να μην έχουμε πάλι δάκρυα καρδιά μου
Θα σου δώκω να πάρεις μόν' τα δυο μου τα αρ...δια

Την μάπα του καψούρη με το φώκο στην καρδιά
Την ξέσκισες αχάριστη του άντρα του λιγούρη
Του χρόνου όμως -πίσω έχει η αχλάδα την ουρά
Από μένανε θα πάρεις μοναχά ένα αγγούρι
("Αχάριστη Καλικαντζάρα", δημώδες της Ρούμελης)



Μάγκα μου αλανιάρη μου το νου σου ρε, το νου σου!
Μην κλαις, μην φαρμακώνεσαι, τη βγάλανε τη βρώμα
Και θα του ξηγηθώ σωστά του μόρτη του δικού σου
Έσκασε μύτη στο τσαρδί ο Σάντας για κονόμα

Σιάχνει την πανταχούσα του και τη διπλοτσεκάρει
Θα βρει τους αλανιάρηδες και τις φαρμακομούνες
Ξέρει πότε χαρμάνιασες και πότε έχεις στανιάρει
Και θα σε μπουζουριάσει βρε μαζί με τσι γουρούνες

Μάγκες πιάστε τα γιοφύρια
Μπάτσοι κλάστε μας τ' αρ...δια
("Ο Σάντας μέσα στον τεκέ", χασικλίδικο της Τρούμπας)



Σάντα, κά..λα, χώσου κάτω απ' το δέντρο για με
Θα σε περιμένω με λαχτάρα
Έλα, μόρτη, τρύπωσε στην καμινάδα για με
Να μου ξεχειλώσεις τη μ...άρα

Ήμουνα πολύ αλανιάρα εφέτο
Θα μου φέρεις δώρο μία κούρσα;
Έλα, χώσου από την καμινάδα
Νά 'ρθεις να μου ρίξεις μία π...τσα
("Έμπαινε Σάντα", καψουροτράγουδο)


Ευχαριστώ το Ίδρυμα Σίμωνα Καρρά για την ευγενική παραχώρηση του πρωτότυπου υλικού. Το CD με τίτλο "Χριστουγεννιάτικα γαμωτράγουδα", σε ερμηνεία Δόμνας Σαμίου, θα κυκλοφορήσει μέσα στις γιορτές από την PaliTaIdia Records.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)