09 Μαρτίου 2009

Στιγμιότυπα: Ομόνοια, 8:50 π.μ.

...με το που μπαίνω στη στοά, βλέπω δυο κνίτισσες να πουλάνε Ριζοσπάστη. Στη στοά του Ειρηνοδικείου. Στην Ομόνοια. Στις εννιά παρά δέκα το πρωί. Στα τρία μέτρα από τον πάγκο του εφημεριδοπώλη που βρίσκεται ακριβώς στην είσοδο της στοάς, στα δέκα μέτρα από άλλα δύο περίπτερα της πλατείας, και εν πάση περιπτώσει για την Ομόνοια μιλάμε, αν θες ντε και καλά να διαβάσεις Ριζοσπάστη πρωί πρωί με τον καφέ σου, μπορείς να τον προμηθευτείς από καμιά πενηνταριά σημεία. Έχεις την εντύπωση, συντρόφισσα, ότι δεν τον αγοράζω επειδή δυσκολεύομαι να τον βρω; Ότι αν μου τον κολλήσεις στη μούρη την ώρα που περνάω μισοτρέχοντας να πάω στο δικαστήριο θα διευκολύνεις την έξοδό μου από το κοινωνικοπολιτικό προτσές στο οποίο με έχει εντάξει κακήν κακώς ο ιμπεριαλιστικός και ανθρωποφάγος καπιταλισμός, η αδηφάγος πλουτοκρατία, τα διευθυντήρια της ευρωπαϊκής ένωσης; Ότι θα με βοηθήσεις να κάνω ένα νέο ελπιδοφόρο ξεκίνημα, με όραμα, αισιοδοξία, με συναίσθηση των δυσκολιών, αλλά με διάθεση και ικανότητα να τις αντιμετωπίσω, και να βοηθήσω στην οικοδόμηση ενός ισχυρού ΚΚΕ στην εργατική τάξη και στις άλλες λαϊκές δυνάμεις;

Και όλα αυτά στις εννέα το πρωί, Δευτεριάτικο;

Βρε σύντροφοι, ρυθμίστε λίγο τα ρολόγια σας γιατί μάλλον πάνε πίσω. Όχι πολύ. Καμιά τριανταριά χρονάκια.


.

34 σχόλια:

  1. Χασοδίκη, το περιστατικό που καταγράφεις δεν είναι μεμονωμένο. Συμβαίνει και στη γειτονιά μου τις τελευταίες Κυριακές, να χτυπάνε κουδούνια για να πουλήσουν Ριζοσπάστη. Νέοι καιροί επάνω σε παλιά ήθη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διάβασα ότι αναπαλαιώθηκε το Κόμμα. Τώρα επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αχαχαχαχα!
    περίμενε κι όσο πλησιάζουν οι ευρωεκλογές θα αυξηθούν οι επιλογές!
    Εκτός από Ριζοσπάστη, θα μπορείς να φας στη μάπα και την Εργατική Αλληλεγγύη, το Λαϊκό δρόμο και δεν ξέρω κι εγώ πόσες άλλες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χαχαχα, σαν τους ιεχωβάδες που σε παίρνουν στο κυνήγι με τη "σκοπιά". Τους έχω πετύχει και σε φανάρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν σου θυμίζουν όλους αυτούς που μοιράζουν φυλλάδια για να σε πείσουν ότι "ο Χριστός ζει" και τα σχετικά;
    Όπως έχει γράψει κι ένας σπουδαίος Τούρκος αριστερός (ξέρεις, από αυτούς που το ΚΚΕ αποκαλεί ρεφορμιστές - στην καλύτερη περίπτωση), τέτοιου είδους αριστεροί μοιάζουν με τους θρησκόληπτους: πεπεισμένοι για την αλήθεια του δόγματός τους, θεωρούν πως ό,τι δεν επαληθεύει την ορθότητα του δόγματος (δηλ. η πραγματικότητα) είναι απλώς μια δοκιμασία της πίστης τους, κι έτσι όσο η πραγματικότητα τους διαψεύδει, τόσο αυτοί περιχαρακώνονται σ'ένα όλο και πιο άκαμπτο δόγμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. δεν ξέρω αν βοήθησε που το διάβασα, ακούγοντας τις "Τρύπες" στο "ταξιδιάρα ψυχή" αλλά μου φάνηκε σαν αγχολυτικό το παραπάνω ...

    ξέρεις, το γνωστό ... "κάποια πράγματα, δεν αλλάζουν ποτέ !! "

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εν τω μεταξύ στο συνέδριο που κανανε επιβεβαιωθηκε η στροφη στον σταλινισμό..μιλάμε για ρηξικελευθη πλατφορμα ιδεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εγώ πάλι σας βρίσκω λίγο πικρόχολους... τι ακριβώς σας πειράζει ένα νέο παιδί που διαθέτει δωρεάν το χρόνο του για να μοιράσει / πουλήσει μια πολιτική εφημερίδα και το ειρωνεύεστε;

    Μήπως, λέω μήπως, είναι ένας τρόπος πολιτικής επικοινωνίας απεξαρτημένος από τα μεγάλα ιδιωτικά συγκροτήματα ΜΜΕ που θέλουν να καθορίζουν την ατζέντα της επικαιρότητας; Μήπως είναι ένας τρόπος πολιτικής επικοινωνίας που δεν απαιτεί πολλά χρήματα, επειδή βασίζεται στη συνειδητή (και μάλιστα πολιτικά συνειδητή) προσφορά δωρεάν προσωπικής εργασίας; Και μήπως αυτό το νέο παιδί που διαθέτει το χρόνο του για να μοιράσει μια εφημερίδα κόντρα στη μόδα της εποχής και στον κυνισμό σας είναι ένα ελπιδοφόρο θέαμα; Μήπως είναι πιο πολιτικοποιημένο από τα τσογλάνια -συγγνώμη, τους "εξεγερμένους" - του Δεκεμβρίου, που το μόνο που ήξεραν ήταν να σπάνε μαγαζιά και να βρίζουν τους "μπάτσους"; Μήπως για να αγνοήσει αυτό το ρεύμα και να στρατευτεί σε κάτι λιγότερο τρέχον, αλλά πιο συνεκτικό ως ιδεολογική πρόταση, αυτό το παιδί έχει ανοίξει και μερικά βιβλία παραπάνω στη ζωή του; Μήπως αυτό το παιδί, άσχετα τελικά αν ίσως διαφωνήσουμε μαζί του στο "δια ταύτα", είναι μια ελπίδα για το αύριο;

    Και κάτι τελευταίο, ως τροφή για σκέψη: με τα παιδιά που πουλάνε το Ριζοσπάστη σπάτε πλάκα - αλλά για τα παιδιά που πληρώνονται από το Athens Voice, το City Press και τα άλλα τάχαμου free press για να τα μοιράζουν, δεν είδα κανένα σχόλιο. Βέβαια... αυτά είναι trendy έντυπα και όχι ο μπανάλ Ριζοσπάστης. Βέβαια το ποιος τα χρηματοδοτεί αυτά τα free press για να πληρώνουν trendy αρθρογράφους και κόσμο για να τα μοιράζει στις γωνίες, δε φαίνεται να σας απασχολεί και πολύ. Ας μας χειραγωγεί όποιος θέλει, δε μας νοιάζει τι κρύβεται πίσω του, αρκεί να είναι trendy και "προοδευτικός"... αντιθέτως ο Ριζοσπάστης που ξέρουμε ποιος τον βγάζει, που πωλείται (δε χαρίζεται) για να υπάρξουν διαφανή έσοδα, και μάλιστα από εθελοντές νέους (όχι πληρωμένους) για να μειωθούν τα έξοδα, κάπως μας μυρίζει ρε παιδί μου... δεν είναι trendy, τι να κάνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητέ Σπύρο, θα απαντήσω λίγο σκληρά αλλά καλοπροαίρετα στο σχόλιο σου. Αυτά χωρίς παρεξήγηση.

    Εγώ πάλι σας βρίσκω λίγο πικρόχολους... τι ακριβώς σας πειράζει ένα νέο παιδί που διαθέτει δωρεάν το χρόνο του για να μοιράσει / πουλήσει μια πολιτική εφημερίδα και το ειρωνεύεστε;

    Δεν φταίει το «παιδί» (που είναι ενήλικας) αλλά Το Κόμμα που του πλένει τον εγκέφαλο για ακόμη ένα πιο κόκκινο σταλινισμό.

    Μήπως είναι ένας τρόπος πολιτικής επικοινωνίας που δεν απαιτεί πολλά χρήματα, επειδή βασίζεται στη συνειδητή (και μάλιστα πολιτικά συνειδητή) προσφορά δωρεάν προσωπικής εργασίας;

    Το ΚΚΕ έχει ένα εκδοτικό συγκρότημα όπου εκεί εκτυπώνονται οι μισές και παραπάνω εφημερίδες και περιοδικά της ελληνικής αγοράς. Άρα;

    Μήπως, λέω μήπως, είναι ένας τρόπος πολιτικής επικοινωνίας απεξαρτημένος από τα μεγάλα ιδιωτικά συγκροτήματα ΜΜΕ που θέλουν να καθορίζουν την ατζέντα της επικαιρότητας;

    Κάτι είπα πιο πάνω για «εκδοτικά συγκροτήματα».

    Μήπως είναι πιο πολιτικοποιημένο από τα τσογλάνια -συγγνώμη, τους "εξεγερμένους" - του Δεκεμβρίου, που το μόνο που ήξεραν ήταν να σπάνε μαγαζιά και να βρίζουν τους "μπάτσους";

    Να βάλω λινκ το κατάπτυστο άρθρο-υπεράσπιση του Κορκονέα στον Ριζοσπάστη ή όχι;

    Μήπως για να αγνοήσει (σ.σ. το «παιδί») αυτό το ρεύμα και να στρατευτεί σε κάτι λιγότερο τρέχον, αλλά πιο συνεκτικό ως ιδεολογική πρόταση, αυτό το παιδί έχει ανοίξει και μερικά βιβλία παραπάνω στη ζωή του;

    Να ανοίξει και κάνα βιβλίο που αποδεικνύει τα εγκλήματα του Στάλιν, που το ΚΚΕ τα κρύβει κάτω από το χαλί του σταλινικού κομματικού ευπρεπισμού.

    Μήπως αυτό το παιδί, άσχετα τελικά αν ίσως διαφωνήσουμε μαζί του στο "δια ταύτα", είναι μια ελπίδα για το αύριο;

    «Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές». Ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα. «Το Αστείο» του Μίλαν Κούντερα. Και ούτω καθεξής.

    με τα παιδιά που πουλάνε το Ριζοσπάστη σπάτε πλάκα - αλλά για τα παιδιά που πληρώνονται από το Athens Voice, το City Press και τα άλλα τάχαμου free press για να τα μοιράζουν, δεν είδα κανένα σχόλιο.

    Το δικό μου σχόλιο είναι: Άσπρος γάτος, μαύρος γάτος.

    Ας μας χειραγωγεί όποιος θέλει, δε μας νοιάζει τι κρύβεται πίσω του, αρκεί να είναι trendy και "προοδευτικός"... αντιθέτως ο Ριζοσπάστης που ξέρουμε ποιος τον βγάζει, που πωλείται (δε χαρίζεται) για να υπάρξουν διαφανή έσοδα, και μάλιστα από εθελοντές νέους (όχι πληρωμένους) για να μειωθούν τα έξοδα, κάπως μας μυρίζει ρε παιδί μου... δεν είναι trendy, τι να κάνουμε.

    Σωστά. «Αρχιπέλαγος Γκούλαγκ», Σολζενίτσιν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τι 30 χρόνια? Στην ιουράσια περίοδο ζουν ακόμη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εμένα αυτό που με θλίβει είναι ότι τα "παιδάκια" που πουλάνε το Ριζοσπάστη δεν αφήνουν το πνεύμα τους ελεύθερο και δεκτικό στην κριτική και στην αυτοκριτική. Το εκχωρούν στο κόμμα (το πνεύμα εννοώ). Για να τους επιβάλει, εν έτει 2009, την ιστορική αποκατάσταση του Στάλιν. Δυστυχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σπύρο

    Είσαι πολλαπλώς και ποικιλοτρόπως φάουλ:
    Πρώτα πρώτα, το πώς ακριβώς πραγματώνεται η πολιτική επικοινωνία με το να πουλάς μια εφημερίδα που μπορεί να τη βρει κανείς σε οποιοδήποτε περίπτερο, είναι ένα ερώτημα στο οποίο εγώ προσωπικά δεν έχω βρει καμία απάντηση. Επιμένω στο "πραγματώνεται" γιατί αυτό με ενδιαφέρει, στη θεωρία τρόπος πολιτικής επικοινωνίας μπορεί να είναι και η κονκάρδα με το σφυροδρέπανο στο πέτο.

    Με γεια του με χαρά του του παιδιού που επιλέγει να διαθέσει έτσι τον χρόνο του, αλλά και δικαίωμά μου να κρίνω τον τρόπο με τον οποίο το κόμμα αξιοποιεί αυτήν την εθελοντική προσφορά, όχι για να παράγει πολιτική σκέψη ή πολιτική ζύμωση, αλλά για να συντηρεί ένα ακόμα κανάλι παροχέτευσης της μίας και μόνης κομματικής γραμμής. Κανάλι άχρηστο, επιπλέον, διότι δόξα τω Λένιν σήμερα δεν χρειάζεται να αγοράζεις τον Ριζοσπάστη τυλιγμένο στην Απογευματινή όπως μια φορά κι έναν καιρό.

    Για το αν το παιδί έχει ανοίξει μερικά βιβλία παραπάνω στη ζωή του, επέτρεψέ μου να έχω κάποιες αμφιβολίες, κρίνοντας τουλάχιστον από τις προσωπικές μου επαφές με αρκετά τέτοια παιδιά. Όπως επίσης και για την επιλογή των βιβλίων. Και μη μου πεις εσύ ότι δεν έχεις συναντήσει κνίτες από μόδα (ναι, είναι ακόμα μόδα για συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού), ότι όλοι οι σύντροφοι που ξέρεις είναι συνειδητοί και διαβασμένοι κομμουνιστές, γιατί δεν θα σε πιστέψω. Αλλιώτικα, ας μας εξηγήσει κάποιος πού πήγαν όλες αυτές οι στρατιές των κνιτών που έχουν πουλήσει Ριζοσπάστη τα τελευταία 30 χρόνια και γιατί το κόμμα δεν ξεκολλάει από το καταραμένο 8-και-κάτι %.

    Δεν λέω, παίζει το ενδεχόμενο η συντρόφισσα Αλέκα να έχει δει το φως το αληθινό, να κατέχει τη Μία και Μοναδική Απόλυτη Αλήθεια και εμείς εδώ (όπως και μερικά εκατομμύρια συμπολίτες μας) να είμαστε στραβοί και να μην τη βλέπουμε. Παίζει όμως και να μην είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα, ε;

    Όσο για την τελευταία παράγραφο του σχολίου σου, μάλλον εσύ είσαι πικρόχολος για να μιλάς εδώ μέσα για τρεντουριά και χειραγώγηση. Για ξανασκέψου το λιγάκι, λέω. Κατά τα λοιπά, όπως έχω ξαναπεί, δέχομαι κάθε κριτική για όσα γράφω -για όσα δεν γράφω, όχι. Στην εποχή του citizen journalism ζούμε, το διαδίκτυο έχει χώρο για όλους, όποιος ενοχλείται από κάτι ας γράψει γι' αυτό ο ίδιος κι ας μην κρίνει τις ορέξεις, τις ευαισθησίες, και τα κολλήματα ακόμα, των άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @just anothergoneoff
    και η χιτλερικη νεολαία αγαπητέ μου ανιδιοτελώς και υπηρετώντας "υψηλά ιδανικά" έκανε ότι έκανε, όπώς επίσης και οι ερυθροφρουροί του Μάο ανιδιοτελώς και εθελοντικά έκαιγαν βιβλία πιάνα και κατέδιδαν τους ίδιους τους τους γονείς.
    Φυσικά και δεν είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη, απλά ο "εθελοντισμός" η ανιδιοτελής "προσφορα" η στράτευση σε μια ιδέα που αναφέρεις απο μόνες τους δεν μου λένε τιποτα απολύτως και έχει αποδειχθεί και ιστορικά οπως βλέπεις
    Και οι χρυσαυγίτες τσάμπα δέρνουνε μετανάστες και χύνουν το δηλητιριό του, μήπως να του επιδοκιμάσουμε και αυτούς, επειδή δεν είναι τρεντνυ και απολίτικοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. σορρυ το παραπάνω πήγαινε στον σπύρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μερικές διευκρινίσεις:

    Κατ' αρχάς το σχόλιό μου δεν αναφερόταν τόσο στην αρχική ανάρτηση, όσο στο κλίμα κοροϊδίας που είχε αρχίσει να διαμορφώνεται με τα σχόλια- εξ ου και το δεύτερο πληθυντικό που χρησιμοποίησα. Την αρχική ανάρτηση θα την άφηνα μάλλον ασχολίαστη, με ένα χαμόγελο. Ως εκ τούτου φίλε Χασοδίκη μάλλον άδικα εξέλαβες το σχόλιο ως επίθεση σε σένα - ίσως βέβαια θα έπρεπε να το καταστήσω σαφέστερο, με κάτι περισσότερο από το δεύτερο πληθυντικό. Και το σχόλιό μου δεν αφορούσε την ορθότητα ή μη των θέσεων του ΚΚΕ, αλλά τον κοροϊδευτικό τόνο των σχολίων για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Εν πάση περιπτώσει, αφού αρκετοί σχολιαστές με τίμησαν με απαντήσεις και μπήκαμε σε κουβέντα ουσίας, ας μπω κι εγώ σε αυτήν:

    1. Το θέμα έχει δύο επίπεδα, αφ' ενός το κατά πόσον οι πολιτικές θέσεις του ΚΚΕ που διαδίδουν οι ΚΝίτισσες είναι λανθασμένες και αφ' ετέρου το κατά πόσον ο συγκεκριμένος τρόπος πολιτικής δράσης (πώληση κομματικής εφημερίδας) είναι προς κατάκριση / απόρριψη / κοροϊδία. Το πρώτο (έστω και υποτιθέμενο αληθές) δε συνεπάγεται αναγκαστικά το δεύτερο, και φοβάμαι ότι οι περισσότεροι τα μπερδεύετε.
    2. Ως προς το πρώτο, δηλαδή την ορθότητα των πολιτικών θέσεων του ΚΚΕ, είναι φυσικά αδύνατο να γίνει εδώ η ιστορική αποτίμηση του κομμουνισμού. Θα πω όμως ότι π.χ. τα εγκλήματα του Στάλιν, κατά μία ερμηνεία, ήταν αυτά που επέτρεψαν τη γρήγορη και ευρεία εκβιομηχάνιση της ΕΣΣΔ, και κατά συνέπεια την κατέστησαν ικανή να αντιμετωπίσει τη γερμανική εισβολή. Χωρίς τα "εγκλήματα του Στάλιν" ο κόσμος ίσως να ζούσε ακόμα σε ναζιστικό καθεστώς. Και όσο για το στυγνό καθεστώς που περιγράφεται στο "Αστείο", τα γκουλάγκ κλπ., δεν τα αμφισβητώ. Πλην όμως από άποψη κοινωνικής δικαιοσύνης εκείνα τα καθεστώτα παρείχαν τουλάχιστον τα στοιχειώδη στους πολίτες τους... η Κούβα, που είναι το τελευταίο ίσως δείγμα κομουνιστικού καθεστώτος στον κόσμο, έχει πολύ καλό επίπεδο υγείας, το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό αναλφαβητισμού στον κόσμο, και υψηλό προσδόκιμο διάρκειας ζωής... Και πέραν όλων αυτών, η πολυτιμότερη προσφορά των κομουνιστών στον κόσμο δεν ήταν τα κρατικά συστήματα που οι ίδιοι πρότειναν, αλλά η ανελέητη απομυθοποίηση του καπιταλιστικού συστήματος. Αυτή η τελευταία προσφορά είναι κρίσιμη και αδιαμφισβήτητη - και παρεμπιπτόντως, αυτήν κυρίως προσφέρει ο Ριζοσπάστης, όχι την καθεστωτική προπαγάνδα της "Πράβντα"...
    3. Ασχέτως των παραπάνω, το πόσο καλός ή κακός ήταν ο κομουνισμός και κατά πόσον "η συντρόφισσα Αλέκα κατέχει τη Μία και Μοναδική Απόλυτη Αλήθεια" δεν έχει καμία σχέση με το νόημα του σχολίου μου. Η ορθότητα ή μη των θέσεων του ΚΚΕ δεν επηρεάζει (α) ότι αυτές οι θέσεις είναι διαφανείς και οι εκφραστές τους επίσης (β) ότι η πώληση εφημερίδων είναι τιμιότερος και διαφανέστερος τρόπος πολιτικής επικοινωνίας από το δωρεάν μοίρασμά τους και (γ) ότι ένα παιδί μου διαθέτει το χρόνο του σε μια συνειδητοποιημένη πολιτική δράση στην εποχή μας δικαιούται σεβασμού γι' αυτό και μόνο, κατά τη γνώμη μου.
    4. Σε αυτό το σημείο να σταθώ λίγο παραπάνω: εγώ φίλε Χασοδίκη άκουσα για ΚΝίτες από μόδα τη δεκαετία του '70 και του '80 (κατά τη γνωστή ατάκα του Σαββόπουλου ότι τότε δεν έβγαζες γκόμενα αλλιώς), γνώρισα και μερικούς τη δεκαετία του '90, αλλά πολύ αμφιβάλλω αν υπάρχουν τέτοιοι σήμερα, που είναι μόδα το να σπας βιτρίνες χωρίς πολιτικό αίτημα, να "απαλλοτριώνεις" τράπεζες ή να δέρνεις καθηγητές εντός πανεπιστημιακού χώρου και από πάνω να ονομάζεις το φασισμό σου "εξέγερση". Εν πάση περιπτώσει, ομολογώ ότι έχω αρεκτά χρόνια να μπω σε πανεπιστημιακό χώρο, ίσως να υπάρχουν και σήμερα κάποιοι ΚΝίτες από μόδα. Πάντως και το '90 εγώ δεν είδα πολλούς. Οι περισσότεροι ήταν πολύ διαβασμένα παιδιά, με τα οποία (όντας σε αντίπαλη φοιτητική παράταξη) ήμουν πάντα ευτυχής να έχω μια συζήτηση σε βάθος. Και είχαν ήθος και χαρακτήρα, το είδος χαρακτήρα που έχει κάποιος που βάζει την υπογραφή του, κατόπιν προσωπικής σκέψης και διαβάσματος, και με κάποιο έστω μικρό προσωπικό κόστος, σε μια όχι και τόσο δημοφιλή πια επιλογή. Πράγμα που μάλλον ισχύει και για κάποιον που στήνεται στη μέση της Ομόνοιας εθελοντικά Δευτέρα πρωί για να πουλήσει μια κομματική εφημερίδα - όσο κι αν μας φαίνεται ενδεχομένως γραφικός ή εκνευριστικός.
    5. Τέλος, στο σχόλιο για το εκδοτικό συγκρότημα του ΚΚΕ ο καλοπροαίρετος φίλος JustAnotherOneGoneOff μου φαίνεται ότι χάνει το νόημα: το ζήτημα είναι ότι το συγκρότημα του ΚΚΕ ελέγχεται από ένα γνωστό πολιτικό κόμμα, δηλαδή ένα θεσμό της δημοκρατίας, με γνωστές πολιτικές θέσεις, οι οποίες εν πάση περιπτώσει διαμορφώνονται από τις απόψεις τους περί κοινωνίας και όχι με κριτήρια ιδιωτικού συμφέροντος. Κατ' αντιδιαστολή, για τα ιδιωτικά συγκροτήματα ΜΜΕ συχνά δεν ξέρουμε καν ποιος είναι ο διοκτήτης τους, και όταν τον ξέρουμε δεν ξέρουμε τι συμμαχία έχει κάνει αυτόν τον καιρό, ποια προμήθεια κυνηγάει και ποιον πολιτικό θέλει να αβαντάρει ή να χαντακώσει. Όσο δε για τα free press, εκεί δεν ξέρουμε καν ποιος πληρώνει.
    6. Και μια και αναφέρθηκα στα free press, φίλε Χασοδίκη η θέση ότι δε δέχεσαι κριτική γι' αυτά που δεν γράφεις είναι σωστή κατ' αρχήν. Αλλά ορισμένα πράγματα γίνονται κατανοητά μόνο εξ αντιδιαστολής, και γι' αυτό μίλησα για τα free press σε σύγκριση με το Ριζοσπάστη. Και επειδή αυτό το "σε όποιον δεν αρέσει ας ανοίξει ένα μπλογκ να γράφει κι αυτός και να πει αυτά που θέλει" το έχεις ξαναπεί για μένα, να ομολογήσω ανοιχτά ότι δεν έχω ούτε το χρόνο ούτε, αν θες, την πνευματική ενέργεια και επιμονή για να διατηρώ ένα μπλογκ όπως εσύ, και το να σχολιάζω όποτε μπορώ το πολύ καλό μπλογκ σου, ανταποκρίνεται περισσότερο στις δυνατότητές μου. Αν αυτό γίνεται ενοχλητικό, να μου πεις να σταματήσω - και το λέω με κάθε ειλικρίνεια και χωρίς καμία παρεξήγηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Έλα ρε Σπύρο, μεταξύ μας τώρα; Ξέρεις πολύ καλά ότι τα τσιγκλίσματα που μου κάνεις συχνά πυκνά με τα σχόλιά σου τα ευχαριστιέμαι, ενίοτε μάλιστα εις βάρος πιο παραγωγικών και προσοδοφόρων ασχολιών (όπως π.χ. η σύνταξη δικογράφων). Απλά, μου φαίνεται λίγο εξουθενωτικό να πρέπει να απαντάω σε αιτιάσεις που θυμίζουν λίγο το αφοπλιστικό επιχείρημα "ναι, αλλά τα παιδάκια στην Αφρική πεινάνε". Ελπίζω να καταλαβαίνεις τι εννοώ: χτες έτυχε να δω τις συντρόφισσες στο Ειρηνοδικείο, μου πέρασαν αυτές οι σκέψεις από το μυαλό, γύρισα κάποια στιγμή σκασμένος (όχι με τις συντρόφισσες) και τις έκανα ποστ. Έτσι λειτουργεί αυτό το ρημάδι το μπλογκ, τι να κάνουμε, αν αύριο δω π.χ. διανομείς της Athens Voice πιθανόν να μου γεννηθούν κάποιες άλλες σκέψεις και να κάνω άλλο ποστ, πιθανόν και όχι -τέτοιους διανομείς δεν έχω δει, by the way, από σταντ τα παίρνω τα free press.

    Να, απλά θεωρούσα τα παραπάνω αυτονόητα και ότι δεν χρειάζεται να τα εξηγήσω κιόλας... Τέλος πάντων, κλείνω εδώ για την ώρα και θα επανέλθω αργότερα για τα υπόλοιπα -είμαι εν μέσω των προσοδοφόρων ασχολιών που έλεγα πριν :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Τι μου θύμησες τώρα!!!!

    πρωι στην σχολή, ντιρεκτ (μετά εφημερίδας) από κνίτη (κοινώς μου την έφερε στην μάπα) που φωνάζει "εργατική αλληλεγγύη" και ο zaphod να κάνει τον νίτζα για να αποφύγει την επερχομενη μπουνιά-εφημερίδα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Σπύρο μου καλέ,
    δεν ξέρω πόσων χρονών είσαι, αλλά εάν είσαι νέος, σου δίνω ένα ποσοστό 80% όταν μεγαλώσεις και ωριμάσεις να βλέπεις αυτά που έγραψες τώρα και να μειδιάς. Αν είσαι μεγάλος πια (άνω των 40) και αποκρυστάλλωσες την άποψη της Αλέκας και του κόμματος, τότε κατά τη γνώμη μου δεν διαφέρεις από τους θρησκόληπτους. Για σένα θρησκεία είναι το κόμμα και τα δόγματα του. Δεν αμφισβητώ ότι τα περισσότερα μέλη του ΚΚΕ έχουν καλές προθέσεις για μια δίκαιη κοινωνία. Το θέμα είναι η πορεία προς την κοινωνία αυτή πώς θα γίνει. Με την τυφλή υπακοή στα κελεύσματα του ΚΚΕ και το ανάθεμα σε όσους δεν συμφωνούν? Ή με ανοιχτά μυαλά???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @ Ανώνυμος 12:56 μμ:
    Νομίζω ότι υπάρχει μία τουλάχιστον προφανέστατη διαφορά ανάμεσα σε κάποιον που μοιράζει μια κομματική εφημερίδα και στους χιτλερικούς, τους χρυσαυγίτες ή τους κινέζους που κατέδιδαν τους γονείς τους: οι πρώτοι δε βλάπτουν κανένα στο όνομα των ιδεών που πρεσβεύουν.

    @ Μερόπη:
    Ευχαριστώ για το μητρικό τόνο ;)
    Πληροφοριακά, είμαι κάτω των 40, δεν υιοθετώ την άποψη της Αλέκας και του κόμματος, και στα φοιτητικά μου χρόνια συνδιαλέχθηκα με τους ΚΝίτες κυρίως ως αντίπαλος... αλλά τους εκτίμησα, και σταδιακά τους εκτιμώ όλο και περισσότερο. Περίεργο ε; Κάποιος έλεγε ότι όποιος στα 20 δεν είναι κομουνιστής είναι άκαρδος, και όποιος μετά τα 30 παραμένει κομουνιστής είναι άμυαλος - φαίνεται εγώ είμαι και τα δύο...

    @ Χασοδίκης: όπως είπα, δεν αντέδρασα στην αρχική σου ανάρτηση που ήταν αρκετά διασκεδαστική, αλλά στο κλίμα των σχολίων που ακολούθησαν. Αλίμονο αν έγραφα ένα κατεβατό για κάθε μικρό περιστατικό που σχολιάζεις από τις γύρες σου στην Αθήνα. Όσο για τη διανομή των free press, θυμάμαι ότι τουλάχιστον στις εκλογές του 2007 ένα από αυτά διανεμόταν εντατικά στις γωνίες. Δεν το έχω ξαναδεί να συμβαίνει έκτοτε, αλλά το γεγονός δείχνει μια σκοπιμότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Το θέμα με τον Ριζοσπάστη δεν πώς μοιράζεται, αλλα οτι δεν διαβάζεται. Αυτη η ξυλινη γλωσσα ειναι τελειως ακαταληπτη για τους κοινους θνητούς τους μη κομουνιστικά-εγγράμματους αναγνώστες.

    Μηπως η Αλέκα να έβαζε κανένα απο αυτά τα παιδιά που μοιράζουν τον Ριζοσπάστη, να γραψει κανενα αρθρο?

    Ετσι για την αλλαγή...
    ή μηπως αυτη η λέξη ειναι ταμπου για το ΚΚΕ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. alepouda-
    Μηπως η Αλέκα να έβαζε κανένα απο αυτά τα παιδιά που μοιράζουν τον Ριζοσπάστη, να γραψει κανενα αρθρο?

    Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα, γιατί αυτά τα παιδιά δεν θα έχουν μαθει ακόμα να γράφουν στην σωστή ξύλινη κομματική γλώσσα.
    Θα είναι σαν οι παπάδες να διαβάζουν τα ευαγγέλια στα νεοελληνικά και να καταλαβαίνει ο κόσμος τι ακούει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Έχω δύο απορίες:

    @Σπύρος: Ποιά παιδάκια μοιράζουν εθελοντικά την "Athens Voice" και τις άλλες free-press, γιατί πρώτη φορά το ακούω;

    @JustAnotherGoneOff: Ποιό είναι αυτό το link? Μ' ενδιεφέρει πολύ να δω αν ο Ριζοσπάστης υπερασπίστηκε τον Κορκονέα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ευχαριστώ για την πληροφόρηση φίλε Χασοδίκη. Κάνω μαθήματα σε ένα τοπικό ελληνικό σχολείο. Εχει ο Ρίζος καλά κείμενα να τα χρησιμοποιήσω;

    Φίλε Σπύρο, κοίταξε τα πράγματα λίγο πιο σφαιρικά. Ξέρεις πόσο πάει η κότα στην Κούβα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Εντάξει, πάντως ας ξαναπώ ότι σκοπός του ποστ δεν ήταν να κάνει συνολική πολιτική κριτική στο ΚΚΕ, ούτε βέβαια ιστορική αποτίμηση του σοσιαλισμού. Ήταν μόνο η έκφραση απορίας για μια μέθοδο που είχε ίσως νόημα πριν από 30 χρόνια, αλλά σήμερα θεωρώ ότι είναι εντελώς άχρηστη -εκτός αν λειτουργεί σαν ένα είδος μύησης.

    @Σπύρος

    Μπορεί κι εγώ να ήμουν κομματάκι παραπάνω απότομος του δέοντος -αν είναι έτσι, mea culpa κι αν είπαμε και μια κουβέντα παραπάνω, νερό κι αλάτι :)
    Όσο για τα free press, αν θυμάμαι καλά η περίπτωση που αναφέρεις ήταν η City Press του Κύρτσου. Για τον οποίον, εντάξει, τι να λέμε τώρα...
    Η ρήση για τα είκοσι και τα τριάντα αποδίδεται στον Ζωρζ Κλεμανσώ -με αναφορά στους σοσιαλιστές όμως, κατ' άλλη πηγή δε στους αναρχικούς.

    @Zaphod

    Τα μπερδεύεις. Την Εργατική Αλληλεγγύη την πουλάνε οι ΕΣΟΦίτες (κάπως αλλιώς λέγονται τώρα, αλλά δεν θυμάμαι -ΣΕΚ ίσως;), όχι οι Κνίτες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. "Να πω όμως ότι π.χ. τα εγκλήματα του Στάλιν, κατά μία ερμηνεία, ήταν αυτά που επέτρεψαν τη γρήγορη και ευρεία εκβιομηχάνιση της ΕΣΣΔ, και κατά συνέπεια την κατέστησαν ικανή να αντιμετωπίσει τη γερμανική εισβολή. Χωρίς τα "εγκλήματα του Στάλιν" ο κόσμος ίσως να ζούσε ακόμα σε ναζιστικό καθεστώς. Και όσο για το στυγνό καθεστώς που περιγράφεται στο "Αστείο", τα γκουλάγκ κλπ., δεν τα αμφισβητώ. Πλην όμως από άποψη κοινωνικής δικαιοσύνης εκείνα τα καθεστώτα παρείχαν τουλάχιστον τα στοιχειώδη στους πολίτες τους... η Κούβα, που είναι το τελευταίο ίσως δείγμα κομουνιστικού καθεστώτος στον κόσμο, έχει πολύ καλό επίπεδο υγείας, το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό αναλφαβητισμού στον κόσμο, και υψηλό προσδόκιμο διάρκειας ζωής... Και πέραν όλων αυτών, η πολυτιμότερη προσφορά των κομουνιστών στον κόσμο δεν ήταν τα κρατικά συστήματα που οι ίδιοι πρότειναν, αλλά η ανελέητη απομυθοποίηση του καπιταλιστικού συστήματος."

    Αγαπητέ Σπύρο, πολύ συμπαθητικά τα ακούω αυτά που λες - εκτός από το παραπάνω απόσπασμα. Τι επιχείρημα είναι αυτό που δικαιολογεί εγκληματα - προς αντιμετώπισην άλλων εγκλημάτων; Και ποιός το λέει, οτι ο ναζισμός μόνο έτσι αντιμετωπιζόταν;

    Δεν υπάρχει καθεστώς που είναι ανελεύθερο -χωρίς ελευθερία λόγου - που να αξίζει του σεβασμού μας. Ούτε μπορεί οι κομμουνιστές (εκατομμύρια των οποίων έδωσαν τη ζωή τους για τη δικαιοσύνη και την ελευθερία) να υπερασπίζονται ένα τέτοιο καθεστώς... Ακόμα κι αν το επίπεδο παιδείας στην Kούβα είναι υψηλό... Ακόμα κι αν η δημοκρατία μας είναι σαθρή κι έχει "εκτραπεί" σε κάποια σημεία...

    Δείτε σας παρακαλώ ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του Πάσχου Μανδραβέλη σήμερα στην Καθημερινή, που ανέβασα στο buzz

    Υ.Γ. Εξ όσων γνωρίζω, η Athens Voice (που δεν πληρώνει καθόλου "trendy" αρθρογράφους - είμαι ένας εξ αυτών και δεν είμαστε καθόλου "trendy"), δεν χρησιμοποιεί εθελοντές για τη διανομή της. Έχει επαγγελματία διανομέα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ Ανώνυμος 4:26 πμ:
    Δεν είπα ότι υπάρχουν παιδιά που μοιράζουν εθελοντικά την Athens Voice, αντιθέτως μίλησα για παιδιά που πληρώνονται από τα free press για να τα μοιράζουν. Και το επιχείρημα είναι ακριβώς ότι αυτό που ΔΕΝ γίνεται εθελοντικά, από κάπου πληρώνεται, όπως μας λέει και ο κ. Προκόπης Δούκας.

    @ Locus Publicus:
    Ξέρω καλά πόσο πάει η κότα στην Κούβα... κρούεις ανοιχτές θύρες, γιατί τον τελευταίο χρόνο επισκέφτηκα την Κούβα και διαπίστωσα αρκετά πράγματα ιδίοις όμμασι - και θα ήταν ενδιαφέρον να κάνει κανείς μια κουβέντα, κατά πόσον αξίζουν τα κοινωνικά επιτεύγματα, αν ο απλός κόσμος ζητιανεύει ένα πέσο από τους τουρίστες, αισθάνεται καταπιεσμένος και έχει ως όνειρο ζωής αμερικάνικα ρούχα, προϊόντα και αυτοκίνητα. Αυτό όμως ΔΕΝ αναιρεί τα ίδια τα κοινωνικά επιτεύγματα που επικαλέστηκα.

    @ Χασοδίκη: νερό κι αλάατσι μωρέ :)
    Όντως το free press στο οποίο αναφέρομαι ήταν του Κύρτσου και είναι η χειρότερη εκδοχή - απλά προσπάθησα να δείξω πού οδηγεί το κόνσεπτ. Ευχαριστώ για την πληροφορία περί Κλεμανσώ.

    @ Προκόπη Δούκα:
    Κατ' αρχάς επειδή πρώτη φορά συζητάμε θα ήθελα να σας συγχαρώ για το ύφος και το επίπεδο της παρουσίας σας στην τηλεόραση.
    Στα ερωτήματα που θέσατε τώρα:
    1. Κι όμως, μερικές φορές η αντιμετώπιση ενός εγκλήματος δικαιολογεί τη διάπραξη μικρότερου εγκλήματος - αυτό είναι κοινός τόπος από νομική (βλ. άμυνα, κατάσταση ανάγκης κλπ.), αλλά νομίζω και ηθική άποψη. Και για να μη μπω σε νομική ή φιλοσοφική συζήτηση ας μείνω στο συγκεκριμένο: αν (ΑΝ) η βίαιη κολεκτιβοποίηση και εκβιομηχάνιση της σοβιετικής οικονομίας της δεκαετία του '30, με όλες τις συνέπειες που είχε για ανθρώπους που αντέδρασαν, θεωρηθεί η κρίσιμη αιτία που κατέστησε τη Σοβιετική Ένωση βιομηχανική δύναμη ικανή να συνέλθει από το αρχικό χτύπημα των Γερμανών, να τους πολεμήσει και τελικά να τους νικήσει αποτρέποντας την επικράτηση του ναζισμού στην Ευρώπη, τότε κατά τη γνώμη μου άξιζε το τίμημα. Γιατί είναι νομίζω αδιαμφισβήτητο ιστορικά, ότι το κύριο βάρος του πολέμου με τη Γερμανία τον σήκωσε η ΕΣΣΔ, και αν αυτή είχε ηττηθεί το 1941, μάλλον θα είχε λήξει εκεί και ο πόλεμος. Η διαφωνία σας θα μπορούσε ίσως να είναι ότι δεν ήταν τα "εγκλήματα" η αιτία που άντεξε και νίκησε η ΕΣΣΔ. Ίσως. Αλλά πάντως αν ήταν, κατά τη γνώμη μου η θυσία άξιζε.
    2. Προσωπικά συμφωνώ ότι κανένα καθεστώς χωρίς ελευθερία λόγου δεν αξίζει σεβασμό - αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να αποσιωπώνται και τα επιτεύγματά του. Ακόμη περισσότερο, δε σημαίνει ότι όλοι κάνουν την ίδια στάθμιση αγαθών όπως εγώ κι εσείς (ειδικά εσείς ως δημοσιογράφος), βάζοντας την ελευθερία έκφρασης τόσο ψηλά. Για ένα αναλφάβητο παιδάκι που δούλευε στις φυτείες της Κούβας το 1955, το ότι διέφυγε από την παιδική θνησιμότητα με το δωρεάν γάλα και τα φάρμακα, το ότι διέφυγε τον αναλφαβητισμό και σήμερα χάρη στη δωρεάν παιδεία είναι π.χ. γιατρός, ενδεχομένως σημαίνει περισσότερα από την ελευθερία του λόγου.
    Τέλος, επειδή συναντηθήκαμε εδώ, και επειδή εγώ έθεσα το ζήτημα των free press, για το οποίο ειλικρινά με τρώει η απορία, να σας θέσω με όλο το θάρρος μια ερώτηση; Π.χ. στην Athens Voice είστε μια σειρά φτασμένοι αρθρογράφοι που προφανώς δε δουλεύετε δωρεάν, υπάρχει ένα Χ κόστος εκτύπωσης και ένα Ψ κόστος διανομής (επαγγελματικής όπως λέτε), δηλαδή ένα συνολικό κόστος Ω, το οποίο μου φαίνεται δύσκολο να καλύπτεται από διαφημίσεις, άρα τίθεται το ερώτημα ποιος το καταβάλλει και με ποιο κίνητρο. Μήπως μπορείτε να μας διαφωτίσετε λίγο επ' αυτού; Αν η ερώτησή μου είναι αδιάκριτη ή για κάποιο λόγο δεν μπορείτε να απαντήσετε, παρακαλώ αγνοήστε την.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Το επιχείρημα σας, αγαπητέ Σπύρο, αντιστρέφεται: Με αυτή τη λογική, κάθε ολοκληρωτικό καθεστώς θα ισχυριστεί οτι προσέφερε "κάτι σημαντικό" στο λαό, για το οποίο άξιζε η θυσία της ελευθερίας του λόγου. Ως γνωστόν όμως, οι εκκαθαρίσεις, τα βασανιστήρια και οι δολοφονίες δεν γίνονται παρά για το ίδιον όφελος των καταχραστών της εξουσίας - και για να διατηρηθούν στην εξουσία.

    Στην Athens Voice πληρωνόμαστε όλοι - σεμνά, αλλά πληρωνόμαστε (σε αντίθεση με άλλα free press, απ' ότι ακούω), Η εφημερίδα "βγαίνει" από τις διαφημίσεις, ως εκεί που τυπώνει, δηλαδή 100 χιλιάδες φύλλα περίπου. Παραπάνω δεν συμφέρει - γι αυτό και δεν τυπώνει τα διπλά, που θα "έφευγαν σα φυστίκια". Αν έχετε παρατηρήσει, εξαντλείται μέσα σε λίγες ώρες...

    Υ.Γ. Ευχαριστώ για τα καλά λόγια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Κύριε Δούκα,

    δεν θέλω ούτε μπορώ να αμφισβητήσω τα λεγόμενά σας για την Athens Voice - πάντως θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι όταν είδα το City Press να μοιράζεται (με έξτρα κόσμο) στις γωνίες κατά τις εκλογές του 2007, ενώ οι διαφημίσεις που περιείχε ήταν λίγες και μάλλον φτηνές, μου μπήκαν πολύ μαύρες σκέψεις για το ρόλο των free press, που με ακολουθούν ακόμα. Προφανώς δεν είναι δίκαιο να τις χρεώνεται εξ ίσου ένα έντυπο που επιβιώνει πράγματι βάσει των διαφημίσεων, αλλά και πάλι τίθενται ζητήματα, όπως π.χ. ποιος δίνει τη διαφήμιση, τι ζητάει σε αντάλλαγμα, κλπ. Κατά τη γνώμη μου, τα 1-2 Ευρώ που κοστίζει μια εφημερίδα είναι αμελητέο ποσό μπροστά στη σχετική ανεξαρτησία που της προσφέρει η οικονομική βάση των αναγνωστών.

    Στο άλλο σας σημείο: οι εκκαθαρίσεις και οι δολοφονίες ήταν χαρακτηριστικό, π.χ., και της Γαλλικής Επανάστασης, που φυσικά, από μια άποψη, χαρακτηρίστηκε από διαδοχικά κύματα "καταχραστών της εξουσίας". Αυτό σημαίνει ότι η ιστορική αποτίμηση της Γαλλικής Επανάστασης είναι αρνητική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αγαπητέ Σπύρο,

    Όπως ξέρετε η "εξέλιξη" της γαλλικής επανάστασης ήταν μια περίοδος που ονομάστηκε "τρομοκρατία", με ανεξέλεηκτη βία. Η συμβολή της γαλλικής επανάστασης είναι τεράστια στην ιστορία - όπως και εκείνης των μπολσεβίκων του 1917, σε μια χώρα που βρισκόταν υπό καθεστώς φεουδαρχίας (ακόμα). Αυτό δεν αθωώνει το σταλινικό καθεστώς που ακολούθησε - μην ταυτίζετε την εξέγερση (και τη θεωρία του μαρξισμού) με τον ολοκληρωτισμό που επέβαλε ένας ηγέτης-δικτάτορας ή μια νομενκλατούρα. Νομίζω οτι κανείς δεν θα ήθελε να ζει σ' ένα τέτοιο καθεστώς...

    Μην εξομοιώνετε τα free press, το καθένα έχει την ιστορία του και την επιτυχία του. Σας λέω ότι ξέρω από την πιάτσα: αυτό που ακούω είναι οτι τα περισσότερα δεν πληρώνουν και μετέρχονται διάφορα κόλπα για να επιβιώσουν. Η AV είναι όπως ίσως ξέρετε η πρώτη εβδομαδιαία αυτού του ύφους που κυκλοφόρησε - και η πρώτη σε αναγνωσιμότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Κομσομόλ μου τα κάνατε τα σχόλια

    :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Κυριε Χασοδικα μου,
    επειδη ειδα οτι μοιραζομαστε εναν κοινο φιλο (τον 40ακο) επιτρεψτε μου να πω οτι τα μεν Κνιτακια που πουλανε Ριζοσπαστη τα καμαρωνω (αν και αποφευγω να αγορασω) που εχουν τις ψευδαισθησεις και τον ενθουσιασμο της νιοτης τους, τους δε συνομηλικους τους που καθονται ανα τεσσερις στις καφετεριες και δεν μιλανε μεταξυ τους, παρα παιζουν με τα κινητα τους, τους περιφρονω.
    Το ΚΚΕ; Πχοιο ΚΚΕ; Ουδολως με ενδιαφερει. Για τα παιδια μιλουσα...
    Ναστε καλα και να υγιαινουτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αγαπητέ μου Σκύλε, να ξαναπώ ότι σκοπός του ποστ δεν ήταν να ειρωνευτεί τα παιδιά. Ή, για να το πω αλλιώς, η ρητορική προσφώνηση "συντρόφισσα" στο κείμενο δεν απευθυνόταν στην συγκεκριμένη συντρόφισσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)