09 Ιουνίου 2008

Διακοπή για διαφημίσεις

Και τι διαφημίσεις...

Στην πρώτη, ένας στρουμπουλός κύριος με μαύρο φανελλάκι κοιμάται στο κρεβατάκι του, αλλά ο ύπνος του είναι μάλλον ανήσυχος, θα λέγαμε: στριφογυρνάει και κάνει περίεργες γκριμάτσες. Το πλάνο εναλλάσσεται με εικόνες δασών που παραδίδονται στις φλόγες, οπότε πιάνουμε τον συμβολισμό του σκηνοθέτη: ο ευσυνείδητος συμπολίτης μας βλέπει εφιάλτες με δασικές πυρκαγιές. Τελικά πετάγεται πάνω, τρέχει στην εξώπορτα του σπιτιού του, την ανοίγει... και κοιτάει ένα γύρω το δάσος, που παραμένει καταπράσινο και άθικτο (hint: μάλλον το σπίτι του είναι αυθαίρετο, χτισμένο σε καταπατημένη δημόσια δασική έκταση, αλλά άστοναπάειστοδιάολο).

Κάπου εκεί πέφτει το μήνυμα της διαφήμισης, "Το Δάσος δίνει ζωή. Προστάτεψέ το" ή κάπως έτσι, και το σήμα της Πολιτικής Προστασίας.

Και αυτό είναι όλο. Το μόνο που δεν μας λέει η διαφήμιση είναι τι να κάνουμε για να προστατέψουμε το δάσος: Να ανάψουμε λαμπάδα στον Άγιο Φανούριο; Να φυλάμε σκοπιά από το μπαλκόνι μας με τα κυάλια; Να χορεύουμε τον χορό της βροχής τις μέρες του καύσωνα;

Τώρα, αν αναρωτηθώ πόσο, χμ, διευκολύνουν οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς τις εθελοντικές οργανώσεις πολιτών που προσπαθούν να βοηθήσουν στην προστασία του δάσους, θα είμαι πολύ κακός άραγε; Ή πόσο προβάλλει το έργο τους η Πολιτική Προστασία;

Άλλη διαφήμιση, του ΥΠΕΧΩΔΕ αυτή τη φορά: "Το περιβάλλον αλλάζει", ή κάτι τέτοιο, ακούγεται στην αρχή και μετά πέφτουν απανωτά παχιά γράμματα σε γαλάζιο φόντο που μας ενημερώνουν για τα έργα του υπουργείου. Όχι μόνο για αυτά που έχουν γίνει, αλλά και γι' αυτά που γίνονται, ή θα γίνουν, ή υπάρχουν έστω υπό μορφήν σκέψης. Φυσικά δεν διευκρινίζεται ποια είναι ποια, κι έτσι ο πολίτης μένει με την εντύπωση ότι, π.χ., το χωροταξικό σχέδιο της χώρας είναι μια απτή πραγματικότητα.

Τώρα, σε μια χώρα όπου δεν υπάρχει κτηματολόγιο, δεν υπάρχει δασολόγιο, δεν υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός, δεν υπάρχει σοβαρή διαχείριση απορριμμάτων, ενώ αντίθετα υπάρχουν ένα-δυο εκατομμύρια αυθαίρετα, υπάρχουν χίλιες τόσες ανεξέλεγκτες χωματερές, η Κοινότητα μας έχει ταράξει στα πρόστιμα, πέρισυ μετρήσαμε δυόμιση εκατομμύρια καμμένα στρέμματα, τα ποτάμια μετατρέπονται σε βόθρους και οι λίμνες σε οχετούς, το να βγαίνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, πιθανόν το πιο αποτυχημένο υπουργείο διαχρονικά από καταβολής ελληνικού κράτους, και να κάνει διαφήμιση του έργου του με λεφτά από το δημόσιο πορτοφόλι, δεν ξέρω, αλλά μου φαίνεται τουλάχιστον πρόκληση για τη νοημοσύνη μας -αν όχι πρόσκληση για φάσκελα.

Αλλά είπαμε, μάλλον είμαι πολύ κακός.

Και για να κλείσει η τριάδα, ήρθε και η σούπερ επιτυχημένη σειρά διαφημιστικών σποτ που μας ενημερώνει ότι η θεία Μαριγούλα από το πρωί έβρασε κολοκυθάκια, έπλυνε τις κάλτσες της και μόλυνε πεντακόσιες χιλιάδες λίτρα νερό, γιατί λέει πέταξε τις μπαταρίες από το τρανζιστοράκι της στα σκουπίδια.

Και βέβαια το πνεύμα των συγκεκριμένων σποτ είναι σωστό. Και βέβαια ο καθένας από εμάς επιβαρύνει το περιβάλλον με χίλιους δύο τρόπους. Και βέβαια αυτή η επιβάρυνση θα μπορούσε να αποφευχθεί, ή έστω να μετριαστεί, αν αλλάζαμε μερικές μικρές καθημερινές μας συνήθειες, χωρίς να μας κοστίσει και τίποτα.

Αλλά πάει πολύ να έρχονται ξαφνικά ορισμένες επιχειρήσεις, όπως καλή ώρα ο Γερμανός (χορηγός του εν λόγω σποτ), και να μας λένε ότι για την μόλυνση του περιβάλλοντος φταίει πρωτίστως η κυρά Μαριγούλα. Γιατί δεν είναι οι μπαταρίες της κυρά Μαριγούλας που έκαναν τον Ασωπό, ας πούμε, έτσι όπως τον έκαναν -μην τρελαθούμε κιόλας. Και επίσης γιατί, ειδικά στο θέμα της ανακύκλωσης, οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν τη φωλιά τους κάπως λερωμένη: τις (προβλεπόμενες από τον νόμο) υποχρεώσεις τους για τη διαχείριση και ανακύκλωση των απορριμμάτων που παράγουν τα προϊόντα τους, καθυστέρησαν όσο μπορούσαν να τις εκπληρώσουν. Όταν δεν έκαναν τελείως το κορόιδο, δηλαδή. Άλλο αν σήμερα θυμήθηκαν ξαφνικά την κοινωνική-εταιρική ευθύνη -κι έτσι έρχεται π.χ. ο Κωτσόβολος, και μας πασάρει σαν πρωτοποριακή πρακτική την ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών που είναι υποχρεωμένος να προσφέρει.

Αυτά τα ολίγα και καλή εβδομάς (για να μην πιάσω στο στόμα μου και την άλλη φοβερή επιτυχία, με τον ενοχικό διάλογο του Κακού Καπνιστή "μαγκιά μου!" με το Αγγελικόν Ήμισυ του εαυτού του, και παραγίνω κακός...)


.

14 σχόλια:

  1. Η πρώτη διαφήμιση μάλλον μας προτρέπει να μην τρώμε βαριά φαγητά τα βράδια - άντε κανα φρουτάκι το πολύ - για να μην έχουμε ανήσυχο ύπνο. Ο πρωταγωνιστής της μάλλον θα παρήγγειλε καμιά πίτσα ή τίποτα σουβλάκια και την πάτησε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, δεν λέω, υπό μία έννοια κι αυτό Πολιτική Προστασία είναι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ Νίκο επανέρχομαι στην στήλη σου, τώρα που πιάνει το καλοκαίρι και οι υποχρεώσεις οι χειμερινές βαίνουν στο τέλος τους. Νομίζω ότι είσαι πολύ κακός και δεν εκτιμάς όλες αυτές τις διαφημίσεις που θα αφυπνίσουν τον Ελληνικό λαό και θα του αλλάξουν την οικολογική του συνείδηση. Πληρώνουμε για διαφημίσεις έργων που δεν έγιναν και μάλλον δεν θα γίνουν ποτέ! Τις βλέπουμε και αισθανόμαστε και χαρούμενοι όταν το κράτος κάνει έστω και κάτι απλό, επειδή είμαστε συνηθισμένοι να μην κάνει τίποτα. Το πιο αστείο είναι ότι ακόμα και με τον εκφοβισμό των προστίμων από την ΕΕ, εμείς κάνουμε μονίμως του κεφαλιού μας, κυρίως στα θέματα περιβάλλοντος. Θαύμασα πάντως τον κο Σουφλιά που πήγε με το μπουφανάκι του στην Πάρνηθα στις 5 Ιουνίου που ήταν η παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος. Ευαισθητοποιημένος ο άνθρωπος δεν μπορείς να πεις...

    Λάζαρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μάλλον θα πήγε να τσεκάρει αν ήταν έτοιμος ο χώρος για το 2ο Αντάμωμα Θεσσαλών, που γιορτάστηκε χτες στην Πάρνηθα.

    Ο Εθνικός Δρυμός διατίθεται για γάμους και λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις (κάποιες γνωριμίες στο Υπουργείο βοηθάνε βέβαια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συνάδελφοι υπομονή! Ολοκληρώνεται το κτηματολόγιο και θα αλλάξουν όλα! (Γιατί γελάτε...?)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να υποθέσω ότι, μόλις τελειώσουν τα πάσης φύσεως ανταμώματα στην Πάρνηθα, οι ανταμώσαντες καθαρίζουν το δάσος από τα απορρίμματα;
    Κατά τα άλλα, το άρθρο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έλα, έλα, όλο κακίες είστε! Χαχαχα!
    Εξαιρετικό το άρθρο σου, και η περιγραφή τόσο ζωντανή που νόμιζα ότι έβλεπα τις διαφημίσεις αν και τις αγνοώ!
    Και επειδή δεν τις έχω δει, δεν κατάλαβα την τελευταία παράγραφο.
    Σπανίως αυτό το ηλίθιο κράτος δίνει το σωστό μήνυμα με τις διαφημίσεις του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ειρήσθω εν παρόδω, σε θυμήθηκα όταν έβλεπα πρόσφατα τηλεοπτικά ρεπορτάζ γύρω από το τι άφησαν πίσω τους οι θεατές του Ράλι Ακρόπολις στην Πάρνηθα. Διότι βεβαίως δεν μπορούσαν μόνο να παρακολουθήσουν το ράλι, έπρεπε να κάνουν και τα πικ-νικ τους, ν' ανάψουν τις φωτιές τους, να πιουν τις μπύρες τους και που να μαζεύεις μετά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σε ο,τι αφορά τις διαφημίσεις προσυπογράφω στο σχόλιο του Λωτοφάγου, μιας και ούτε εγώ τις είδα. Είναι τόσο γλαφυρή η περιγραφή σου που έχω την εικόνα μπροστά μου (και ταυτόχρονα ξεκαρδίζομαι από τα γέλια).
    Δεν θέλω να αφήσω να πέσει κάτω κάτι που έμμεσα ανέφερες (και ετοιμάζω για ένα από τα επόμενα δικά μου ποστ). Η «εταιρική κοινωνική ευθύνη», στην Ελλάδα περιορίζεται σε χορηγίες τηλεοπτικών διαφημίσεων, ή κοινωνικών εκδηλώσεων που ανάμεσα σε όλα τα αλλά προτρέπουν τον κόσμο να φροντίζει για το περιβάλλον.
    Στο εξωτερικό, οι εταιρίες, συμμετέχουν σε προγράμματα ερευνάς ανάπτυξης νέων μορφών ανακύκλωσης επί παραδείγματι, ενώ πολλά κράτη βραβεύουν κάθε χρόνο εταιρίες που συνέβαλλαν πρακτικά στην μη μόλυνση του περιβάλλοντος. Το υπουργείο ανάπτυξης στην Ελλάδα βραβεύει εταιρίες που παρουσιάζουν σταθερή κερδοφορία, έχουν ISO και είναι αξιόπιστες ως προς πιστοληπτική τους ικανότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Γιάννης

    Ναι, ναι, τελειώνει το κτηματολόγιο. Όπου νάναι. Σε καμιά δεκαριά τέρμινα.

    @περιούσιος

    Να μην τους αδικήσω, η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω. Τους πέτυχα την Κυριακή την ώρα που κατέβαινα από την Πάρνηθα και το γλέντι ήταν εν εξελίξει. Πάντως αμφιβάλλω...

    @Λωτοφάγος

    Ευχαριστώ. Δεν χάνεις τίποτα που δεν τις έχεις δει, σε διαβεβαιώ.

    @Γεράσιμος

    Αφού δεν πήρε φωτιά το δάσος, δόξα τω γιαραμπή να λέμε. Αλλά αυτά να τα ακούει ο φίλος μας ο Σαλβατόρε, που έλεγε ότι γκρινιάζουμε άδικα...

    @Πίκος Απίκος

    Έτσι είναι αδερφέ, κάθε χώρα και με τα κριτήριά της...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δικηγόρος = Κακός Άνθρωπος. Το ξέραμε. ;^)

    Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι που λες ότι ο Κωτσόβολος και οι συν αυτώ είναι υποχρεωμένοι δια νόμου να προεφέρουν ανακύκλωση. Δεν το ήξερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δεν είναι απαραίτητο να το κάνει η κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, αλλά έστω και σαν κλάδος (π.χ. εμπορία λευκών συσκευών, εμπορία αυτοκινήτων κλπ) είναι. Δες ενδεικτικά αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το επομενο βημα ειναι ισως να στελνουν ενημερωτικα σποτ με msn στο κινητο.. οπως κανει ο Δικηγορικος Συλλογος Θεσ/νικης...
    του τυπου "προσεχω το περιβαλλον", "ανακυκλωνω τις συσκευες μου" κτλ.

    Υ.Γ. Πολυ ωραιο το blog...αν και δικηγορος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ακανόνιστη, ευχαριστώ και καλωσόρισες. Απ' ό,τι είδα στο μπλογκ σου, δεν μας έχεις και σε μεγάλη εκτίμηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)