10 Φεβρουαρίου 2011

Ο Θορώ και ο Κωφίδης

Από τις εξαγγελίες του υφυπουργού Υποδομών συμπεραίνει κανείς ότι η κυβέρνηση αναγνωρίζει πως όλη αυτή η ιστορία με τους αντάρτες των διοδίων δεν είναι μόνο "αντικοινωνική συμπεριφορά" κάποιων "τζαμπατζήδων", όπως τους αποκάλεσε ο υπουργός καμιά βδομάδα νωρίτερα. Κάπου υπάρχουν και ορισμένα δίκαια αιτήματα, τα οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου (δείχνει ότι) αναζητά τρόπο να ικανοποιήσει, επανεξετάζοντας μεταξύ άλλων τις συμβάσεις παραχώρησης που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση με τις κατασκευάστριες κοινοπραξίες.

Το ερώτημα είναι, γιατί έπρεπε να φτάσουν τα πράγματα ως εδώ μέχρι να ασχοληθεί η πολιτική ηγεσία; Αντιλαμβάνομαι βέβαια ότι στο υπουργείο Υποδομών είναι πολύ απασχολημένοι οι άνθρωποι (κάνουν όλη μέρα βουντού μήπως εξαφανιστεί η Μπιρμπίλη), ωστόσο μπορούσαν και όφειλαν να έχουν προβλέψει το κακό και να έχουν κινηθεί για να το προλάβουν. Διότι ναι, υπάρχει πράγματι ένα ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης όταν π.χ. υποχρεώνεις τους μόνιμους κατοίκους κάποιων περιοχών να διέρχονται από δρόμους με διόδια, χωρίς να τους δίνεις την εναλλακτική ενός παράπλευρου δικτύου. Και το πιο εύκολο πράγμα που μπορεί να πάθει ένα δίκαιο αίτημα είναι να ξεχειλώσει, όπως εν προκειμένω το "να μην πληρώνουμε διόδια για τις μετακινήσεις μας εντός ορίων δήμου/νομού εφόσον δεν υπάρχει εναλλακτικό δίκτυο" γρήγορα έγινε "να μην πληρώνουμε διόδια γενικώς". Κι όταν η πολιτική ηγεσία, δια της αδράνειάς της, αφήνει να μπλεχτούν οι δικαίως διαμαρτυρόμενοι με τους τζαμπατζήδες ή τους χαβαλέδες, είναι κομματάκι δύσκολο μετά να ξεχωρίσει την ήρα απ' το στάρι.

Εκτός πια κι αν ο Ρέππας γουστάρει τον τζερτζελέ και τις βαθυστόχαστες κοινωνικοφιλοσοφικές αναλύσεις που μπερδεύουν την ανομία, την τζάμπα μαγκιά, την πολιτική ανυπακοή, τον Σάββα Κωφίδη και τον Θορώ, όλα μαζί κι ανάκατα. Αν είναι έτσι, ΟΚ. Ας συνειδητοποιήσει όμως ότι το μήνυμα που περνάει τελικά στην κοινωνία από όλη αυτήν την ιστορία είναι πως, ακόμα κι αν έχεις ένα δίκαιο αίτημα, ο μόνος τρόπος να κάνεις το κράτος να ασχοληθεί είναι να πουλήσεις τρέλα, να κάνεις σαματά, να εξωθήσεις τα πράγματα στα άκρα. Αν η κυβέρνηση επιθυμεί να διαπαιδαγωγήσει πολιτικά την κοινωνία με αυτή τη λογική, ας έχει κατά νου ότι παίρνει ένα πολύ επικίνδυνο μονοπάτι, που δεν υπάρχει περίπτωση να μας βγει σε καλό.


.

16 σχόλια:

  1. Ακριβώς τον ίδιο προβληματισμός εξέφρασα κι εγώ, με αφορμή τον Γκλέτσο, εδώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Θορώ πήρε των οματιών του για να δει την ζωή κι αλλιώς. Αυτοί μπήκαν, μονιμοποιηθήκαν και δεν βλέπουν πέρα από τις κοιλιές τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. γιατί δεν είναι δίκαιο το αίτημα να μην πληρώνει κανείς διόδια πουθενά;
    οι Γερμανοί, οι Βέλγοι και οι Ολλανδοί βλάκες είναι που έχουν πολύ καλύτερους δρόμους και τζάμπα;

    κατά τα άλλα, ναι, ο μόνος τρόπος να σε προσέξουν, είναι να κάνεις σαματά. εδώ και πολλά χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τίποτε δεν είναι τζάμπα. Οι γερμανοί *έχουν* διόδια (για φορτηγά), το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές άλλες χώρες. Δεν είναι μονόδρομος, υπάρχουν θεωρητικά κι άλλες μορφές χρηματοδότησης, αλλά πάντα υπάρχει ένα κόστος και συνήθως αυτό προκαταβάλλεται (όπως όταν χτίζουμε το σπίτι μας).

    Με την τελευταία αποστροφή της Κρότκαγια θα συμφωνήσω, ο σαματάς εδώ και πολλά χρόνια λειτουργεί έτσι, σύμπασα η νυν κυβέρνηση (και προηγούμενες) λειτουργεί έτσι, δεν είναι ο Ρέππας ο "χειρότερος" στο θέμα αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Γκλέτσος τώρα δικαιώνεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγαπητέ Χασοδίκη

    Καταρχήν συγχαρητήρια για το blog σου. Το βρήκα σχετικά πρόσφατα και έχω διαβάσει πολλά από τα άρθρα σου καθώς και τις πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις όσων σχολιάζουν.

    Στο δια ταύτα τώρα βρίσκω το συγκεκριμένο post να επικεντρώνεται στην τιμή των διοδίων και στην κοινωνική δικαιοσύνη για τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών.

    Πιστεύω ότι είναι λάθος να ερμηνεύει κανείς (και ιδαίτερα η κυβέρνηση) αυτό το φαινόμενο ως μεμονωμένο (π.χ. η τιμή). Άλλωστε αν δεις τα αιτήματα του κινήματος δεν είναι να μειώσουν τις τιμές. Δεν πληρώνω τους εργολάβους λένε και κάθε είδους λαμόγιο.

    Εμένα μου φαίνεται πιο πολύ ότι ο κόσμος εκφράζει σε αυτό το κίνημα την αντίδραση του σε όλη αυτήν την κατάσταση που ζει (του μνημονίου συμπεριλαμβανομένου) γιατί (όπως κρίνω εγώ) πιστεύει ότι δεν είναι υπεύθυνος που χρεωκόπησε η χώρα και ότι δεν "τα φάγαμε μαζί".

    Φοβάμαι δηλαδή ότι είναι μια συσσωρευμένη οργή που βγαίνει και ενώ αφορά πρώτα τα διόδια εξαπλώνεται στα ΜΜΜ, και στα νοσοκομεία (με το εισιτήριο των 5Ε λες και πας ... για ποτό) και καταλήγει σε μια συνειδητή στάση πολιτικής ανυπακόης.

    Αυτό πιστεύω ότι φοβάται και η κυβέρνηση, εξ'ου και αυτές οι (τουλάχιστον) άστοχες αντιδράσεις περί τζαμπατζήδων (είναι η ιδέα μου η η συγκεκριμένη μας έχει τρελάνει στο βρίσιμο?) και σκέφτεται να επιβάλει από ότι ακούω, την αντιμετώπιση ως πλημμέλημα και ποινή φυλάκισης μέχρι 3 μηνών.

    Θα με ενδιέφερε να ακούσω τις απόψεις σου,(καθώς και των άλλων σχολιαστών ειδικών επί του θέματος) πάνω σε αυτό το τελευταίο.

    Keep up the good work!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Κροτ

    Για να μην μπλέξουμε με αυτήν την τεράστια συζήτηση, ας πούμε ότι υπάρχουν κάποιες διαβαθμίσεις στο δίκαιον των εκάστοτε αιτημάτων. Αν το συγκεκριμένο αίτημα που περιγράφω στο ποστ είναι "εντελώς δίκαιο", το αίτημα να μην πληρώνουμε π.χ. στην Κορίνθου-Πατρών είναι "αρκετά δίκαιο" και το αίτημα να μην πληρώνουμε διόδια πουθενά... είναι κάπως πιο αμφιλεγόμενο. Εν πάση περιπτώσει, όπως το βλέπω εγώ το θέμα, η ιστορία ξεκίνησε τοπικά από ανθρώπους που όντως έβλεπαν να τους πιάνουν τον κ@λο στα καλά καθούμενα, και στην πορεία μπήκε στο χορό κάθε πικραμένος.

    @Ανώνυμος

    Για να μην σχολιάζω στον αέρα, περιμένω να δω τι ακριβώς θα προβλέπει η περίφημη ρύθμιση και τότε θα τα πούμε.
    Για τα υπόλοιπα που λες, έχω τη γνώμη ότι δεν πρόκειται για ένα τόσο ενιαίο κίνημα με σαφή στόχευση. Όπως λέω και πιο πάνω στην Κροτ, αλλιώς ξεκίνησε (πιο περιορισμένα) και πήρε μεγάλες διαστάσεις στην πορεία, και γιατί συντρέχουν οι λόγοι που λες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Περίμεναν ότι όλα θα τελειώσουν εύκολα και θα ξεφουσκώσει με επικοινωνιακές προσεγγίσεις το όλο θέμα. Απλά δεν τους έκατσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ακουγα μια συνεντευξη ενος απο τους "πρωτεργατες" του κινηματος των τζαμπα διοδιων και ο ανθρωπος ελεγε πως αν τα βαλουμε κατω τα χρηματα που κερδιζουν τοσα χρονια οι εταιριες απο τα διοδια + οτι τα περισσοτερα εργα ειναι συνχρηματοδοτουμενα απο το δημοσιο + οτι το μεγαλυτερο κοστος γινεται με κονδυλια απο ΕΕ = εχουμε εξοφλισει την αξια των εργων πολυ καιρο τωρα και τα χρηματα αυτα ενας θεος ξερει που πηγαινουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. μερικές τεχνικές διευκρινήσεις.

    1. Σε Γερμανία, Βέλγιο και Ολλανδία προφανώς και δεν είναι τζάμπα οι αυτοκινητόδρομοι. Όποιος ισχυρίζεται κάτι τέτοιο είναι ή αδαής ή ηλίθιος (το λέω συνειδητότατα). Οποιος ενδιαφέρεται ας αναζητήσει π.χ. για Γερμανία τους όρους Mineralölsteuer κ Zweckbindung (Φόρος Ορυκτελαίων και Δεσμεύσεις Χρήσης).

    2. Ο ισχυρισμός ότι οι εργολάβοι δεν βάζουν τίποτε και όλα είναι του δημοσίου και της ΕΤΠ είναι λανθασμένος πέρα ως πέρα. Βέβαια η απόδοση του κεφαλαίου τους είναι ίσως εξοργιστικά καλή αλλά επωμίζονται όλο την κατασκευαστική και εμπορική διακινδύνευση ενώ στο μέχρι τώρα σύστημα δημοσιών προμηθειών δεν αντιμετώπιζαν ούτε το πρώτο ούτε το δεύτερο. το να προεισπράττουν βέβαια είναι μάλλον λίγο χμ άκομψο, αλλά συνάδει με το ήθος της ΚΑΚοκυβέρνησης μας.

    3. Υπάρχουν ουσιαστικά τρεις τύποι διοδίων για ΙΧ:
    α. η πάγια χρονική χρέωση μέσω προμήθειας σήματος/άδειας για 1 μέρα, 10 μέρες, 1 μήνα, 1 έτος κτλ. Εφαρμόζεται π.χ. στην Αυστρία και Ελβετία μέσω Βινιέτας ή στην Ουγγαρία μέσω δήλωσης του αριθμού κυκλοφορίας είτε στα σύνορα, είτε σε πρατήρια βενζίνης, είτε στο διαδίκτυο και οπτική αναγνώριση της πινακίδας από κάμερες (ωχ). Είναι σχετικά απλό και φτηνό σύστημα, απαιτεί όμως είτε αυτόβουλη συμμόρφωση (π.χ. Ελβετία) είτε ελέγχους (π.χ. Ουγγαρία). Ευνοεί αυτούς που διανύουν πολλά χιλιόμετρα σε βάρος των περιστασιακών χρηστών. το 95% των χρηστών αγοράζει ετήσια άδεια (κόστος 40-120 ευρώ/έτος ανάλογα την χώρα).
    β) η χιλιομετρική χρέωση, όπου ο χρήστης καταγράφεται κατά την είσοδο και την έξοδο και πληρώνει ανάλογα με την απόσταση που διανύει. Κατά την γνώμη η Ιταλία έχει το καλύτερο τέτοιο σύστημα διοδίων παγκοσμίως. Είναι το πιο δίκαιο και αποτελεσματικό γιατί επηρέαζει και την χρήση του ΙΧ, αλλά απαιτεί ακριβές υποδομές (κόστος 0,05-0,20 ευρώ/χλμ ανάλογα την χώρα και το δρόμο, σε κάποιες περιπτώσεις ανάλογα και με την ώρα).
    γ) τα διόδια διατομής, ή όπως τα λέω εγώ τα κοτζαμπάσικα. Μπαίνουν σε σημεία που δεν υπάρχει επιλογή και χρεώνουν με το κεφάλι μέσα-έξω. Είναι και άδικα και αναποτελεσματικά.

    το γεγονός ότι το ελλαδικό μπουρδέλο κράτος επιλέγει μόνο τον τύπο γ) δεν είναι παρά σύμπτωμα.

    Συμπέρασμα: κακώς διαμαρτύρεται ο κόσμος. να μεταναστεύσει πρέπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σωστά τα λές, Χασοδίκη, στο πλαίσιο που τά εξετάζεις...

    Όμως υπάρχει και κείνο το ...έρμο το άρθρο 4§5 του Συντάγματος.

    Πάνω σ' αυτό τί έχεις να πείς;

    Περάστε όμως κι απ' το κονάκι μου.
    Έχω ...πράμμα που σαλεύει!

    «Less fakelaki»

    Καλο Σαββατοκύριακο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δεν είναι μόνο οι κάτοικοι των πέριξ των διοδίων περιοχών που αισθανονται να τους "πιάνουν τον κ.λο".Είναι και που πολλαπλασίασαν τα διόδια διατομής,΄'οπως λέει κι ο Μίλων,σε μερικές δε περιοχές ληστρικά κοντά,
    πχ.ενώ στην Φθιώτιδα πηγαίνεις πλέον σε καλό δρόμο και πληρώνεις περίπου ανά 70-80χλμ(λογικό..),παρακάτω έχει 3 διόδια ανά 10 χλμ για να διανύσεις την καρμανιόλα των Τεμπών!!!,αμέσως μετά,και άλλα 3 ευρώ 10 χλμ παρακάτω!
    Κάπου εκεί λες,δεν ήρθα με ταξί Μερσέντες,με το δικό μου αυτοκίνητο και την δική ΜΟΥ βενζίνη ήρθα παλιολαμόγια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Milon, πολύ χρήσιμες οι διευκρινίσεις. Έχω όμως μια απορία, αυτές οι ετήσιες άδειες που λες είναι σαν τα δικά μας τέλη κυκλοφορίας; Ή πληρώνουν και αυτές και τέλη κυκλοφορίας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. κ. χασοδίκα,

    όχι είναι ξεχωριστές. τα τέλη κυκλοφορίας αφορούν την κυκλοφορία σε όλους τους δρόμους πλην αυτοκινητοδρόμων. συνήθως είναι ενσωματωμένα στα ασφάλιστρα απλοποιώντας την διαδικασία για τον κάτοχο του ΙΧ. το 90% δε των κατόχων πληρώνει με πάγια εντολή. όχι τα δικά μας τα καραγκιοζιλίκια με τα σηματάκια στις εφορίες.

    η βινιέτα είναι μόνο για τον αυτοκινητόδρομο. έτσι μπορεί να έχω ένα αυτοκίνητο στην οικογένεια για τα μεγάλα ταξίδια, οπότε και αγοράζω την βινιέτα και ένα δεύτερο για ψώνια κτλ. όπου δεν την χρειάζομαι.

    άσχετο: περνάω συχνά τα διόδια των Μαλγάρων και έχω βάλει το μηχανάκι για αυτόματη πληρωμή. όταν θέλησα να ανανεώσω την πίστωση είχα τις εξής επιλογές α) στο γραφείο του ΤΕΟ (ώρες κοινού τετάρτη και παρασκεύη από 12:14-14:38 ή κάπως έτσι), β) στην Millenium Bank (;) ή γ) μέσω ebay (ουάου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΟΚ, ευχαριστώ για τις πληροφορίες :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Για όποιον επιθυμεί να δει πως νομοθετεί η βουλή όχι των Ελλήνων αλλά των εργολάβων, ας ρίξει μια ματιά στην ανάλυση για το νομοθετικό αυτό έκτρωμα Ρέππα (παράβαση του ΚΟΚ η άρνηση ή αποφυγή πληρωμής διοδίου τέλους) http://alampasis.blogspot.com/2011/02/24.html

    Προσωπικά , πάει καιρός τώρα που δεν πληρώνω το εργοτάξιο «Ε.Ο Κορίνθου – Πατρών». Όλα τα άλλα τα πλήρωνα κανονικά και με το νόμο. Η (ν)τροπολογία όμως αυτή με εξόργισε –ως δικηγόρο- τόσο πολύ , που πρώτη φορά στη ζωή μου κατέβηκα στο δρόμο… Παράτησα τη δουλειά , τα παράτησα όλα , πήρα τ αμάξι , κατέβηκα στο Κίνημα και άνοιξα μαζί με τους άλλους (συντρόφους πλέον), τα διόδια των Αφιδνών. Και θα το ξανακάνω , μέχρι να γίνει το Σύνταγμα… Ταχρίρ.

    Για όποιον τώρα επιθυμεί να μάθει για την χρηματοδότηση των έργων , ποια είναι δηλ. η έμμεση συμμετοχή των πολιτών (άμεση χρηματοδότηση από το δημόσιο) , ποια η άμεση συμμετοχή των πολιτών (διόδια) και ποια του εργολάβου, ας κάνει τον κόπο να ρίξει μια ματιά εδώ , αφού πρώτα τον προϊδεάσω ότι ο εργολάβος συμμετέχει στη χρηματοδότηση του έργου , σε ποσοστό μόλις 10 % http://alampasis.blogspot.com/2011/02/blog-post_12.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)